Micael Dahlen

Internationellt erkänd ekonomiprofessor om mänskliga beteenden, lycka, kreativitet och hur framtiden kommer att se ut

Att tänka utanför boxen har aldrig varit ett problem för Micael Dahlén – han lever för att sudda ut gränser, vrida och vända på tankemönster och rucka på etablerade sanningar. Allt för att föra utvecklingen framåt och ha roligt på vägen.
 
Micael Dahlen är författare, föreläsare och ekonomiprofessor vid Handelshögskolan i Stockholm. Professor blev han redan vid 34 års ålder. Företagen drar i honom för hans syn på (märkliga) mänskliga beteenden, lycka, kreativitet och hur framtiden kommer att se ut.
Micael Dahlen forskar och utbildar i affärs- och värdeskapande med utgångspunkt i konsumentbeteende och marknadskommunikation och  har publicerat vetenskapliga artiklar om kreativitet, innovationer, varumärken, media, reklam och PR. Flera av hans artiklar ingår också som kurslitteratur vid ledande europeiska och amerikanska handelshögskolor och han har belönats med så kallade ”Best paper awards” vid internationella konferenser.
 
Micael Dahlen skriver och talar om den mänskliga grundläggande sanningen att vi hela tiden strävar efter det nya och bästa. Gräset som alltid är grönare längre bort. 2008 utkom Micael med den uppmärksammade boken Nextopia. Boken handlar om människans grundläggande drivkraft att hela tiden förvänta sig att nästa sak, nästa projekt, ja till och med nästa människa vi möter kommer att vara intressantare och hetare än allt vi tidigare varit med om. Micael Dahlen utgår från det han anser vara en grundläggande sanning: människan strävar hela tiden efter det bästa.

Han har blivit framröstad till näringslivets populäraste föredragshållare och utsedd till nummer 10 i världen inom sitt forskningsfält. Han har skrivit sex böcker där de två mest kända är Nextopia och Monster. Böckerna har nått en global publik i USA, Europa och Asien. 2014 släpptes Micaels första roman – Livet på Mars.
 
Några exempel på teman och rubriker Micael Dahlen föreläser kring;

1. The future currency is you
In the age beyond globalization, where even Mars will be habitated in a few years’ time, the earth’s resources are becoming ever scarcer. Soon, it doesn’t matter how much money you have, it still won’t be enough. All that will matter is you – the scarcest resource of all. For the sake of the planet, and for your own happiness and success, it’s time to invest heavily in your YOU-capital. Here’s how and why.

2. If it’s work, it won’t work
You can do whatever you want, there is no end to the possibilities. And the same goes for your boss, your co-workers, your employees, and your customers. Even the people you love. That’s why doing something that is just “work” will never be enough. Stop working and make yourself, your colleagues, customers and loved ones happier than ever. This is what you need to do instead.

3. Money is so yestermillennium
It’s not the money anymore. Most of us have enough, but still can’t do and be everything we want. That’s why we look for new forms of capital, such as time, clout and FO. Capitals that form the world and inform our careers, consumption and personal lives far more than money.
 
 
 
Foto: Studio Emma Svensson


Ämnesområden

  • Framtid & Omvärld
    Marknadsföring & Kommunikation
    Kreativitet & Innovation

Föreläsare & Seminarieledare
Intresseanmälan & mer info
Skillspartners specialrabatt
Missa inte Skillspartners
• Ram- och volymavtal
• Specialrabatt för skolor
• Direktupphandling (LOU), gränsvärde 284 000 kr Läs mer

Kontakta oss

Sthlm tel: 08-684 049 24 Gbg tel: 031-724 43 80
Klicka här

Trygghetsgaranti

Du kan vara lugn när du bokar konsult, utbildare, seminarieledare och/eller coach hos Skillspartner//Greenback.
Läs mer