Lekfullheten är kanske människans största gåva. Genom lek lär sig barn vara öppna, orädda, och kreativa. Alla tre väldigt önskvärda egenskaper i både anställda och organisationer som behöver vara innovativa. Ändå finns det få saker som skapar så stort obehag i vårt professionella liv som att leka. Vi klär oss och agerar professionellt, rationellt och enligt gängse normer i yrkeslivet. Lekfull blir till motsatsen av professionell. Detta sätt att tänka har skapat barriärer för att företag ska tänka och vara innovativa. Vi har blivit vår egen värsta fiende, säger Magnus Göransson, designchef och föreläsare.
Människan har en tendens att ta det säkra före det osäkra. Denna egenskap har gjort att vi överlevt och utvecklats genom millenium. En mycket bra egenskap om du står inför ett riskabelt val.
Men när det kommer till innovation i företag slår denna djupt liggande mekanism bakut. Innovation innebär ett risktagande. En satsning på något som många gånger slår snett. Även om belöningen för en innovation kan vara enormt stor behövs det många som tror på den och som är beredda att ta en risk för att den ska bli till verklighet.
I yrkeslivet är det inte livet som står på spel, som när vi stod öga mot öga med en sabeltandad tiger, nutida faror ser annorlunda ut. Ett risktagande kan innebära ett förlorat jobb, status eller förtroende. Det kan betyda en spräckt budget eller att andra budgetposter får avvakta. Det kan betyda att det behöver rekryteras okända kompetenser, investera i ny utrustning eller till och med att organisationen måste förändras.
Men hur är Innovation kopplat till lek?
Vi uppfattar ju dem som så olika – seriösa yrkesutövare med spetskompetens mot galonbyxor i sandlådan och en plastspade.
Som nämnt ovan så finns samma egenskaper i leken som i Innovation – nyfikenhet, experimentering, testande och mental flexibilitet. Och det har visat sig att det inte bara är egenskaper de delar, utan även hur hjärnans olika center aktiveras. Lek aktiverar en speciell typ av hjärnvågor, det är samma som aktiveras i innovation när vi lyckas koppla ihop tidigare orelaterade saker till en ny tanke. Leken är öppen och fokuserad på samma gång. Det är precis som en bra innovationskultur i ett företag.
Det är därför lite lek kan vara väldigt seriöst. Lekfullhet kan bryta ner de barriärer och rädslor som vi oanat har skapat i den arena som i framtiden kommer att behöva innovation mest – arbetslivet.
Det handlar inte om att sätta på sig gummistövlarna och hoppa i vattenpölar på arbetstid. Utan det handlar om att förstå ingredienserna i vad som skapar en lekfull kreativ kultur. Det handlar om hur Beteende, Förebilder, Värderingar och Språk appliceras i företagskontext hela vägen från styrelse till golvet. Rätt applicerat kommer en lekfull kultur inte betyda att någon är oprofessionell utan innovativ. Ett lekfullt utforskande kommer att vara ett accepterat arbetssätt som leder till de stora innovationerna.
På köpet med lekfullheten får man en mer attraktiv företagsmiljö, gladare medarbetare och roligare möten. Fler och fler företag börjar inse kraften i en lekfull, öppen företagskultur, men få förstår vad det krävs för att implementera den. För det betyder en förändring, och sådant gillar vi ju inte. Eller?
Magnus Göransson föreläser bland annat om hur en kreativ kultur byggs upp, med många praktiska exempel och personliga fadäser. Hur lekfullhet är kopplat till innovation och vad det egentligen är som stoppar oss från att vara mer kreativa i arbetslivet. Magnus föreläsningar riktas mot både ledningsgrupper – hur de behöver tänka strategiskt och som ledare för att kulturen skall frodas – och till alla nivåer med tips och tricks som kan bli grundstenar i deras resa mot en mer lekfull, kreativ och innovativ företagskultur.
Föreläsningar, workshops och utbildningar bokas hos Skillspartner Talarbyrå & Utbildning.