Lena Lid Falkman – Föreläsnings- och utbildningsteman

Lena Lid Falkman, ekon dr,  är uppskattad både som utbildare, seminarieledare, föreläsare och moderator, känd för att vara inspirerande och för att kombinera substans med ett underhållande framförande. Lena har de senaste tio åren forskat om hur digitaliseringen förändrat hur vi arbetar, samarbetar, leder och lever. Hon har forskat om moderna kontor och moderna arbetssätt, självledarskap och ledarskap på distans. Lena skrev den första boken på svenska om Virtuella Möten (Liber 2014). Nu under pandemin studerar hon hur våra arbetssätt och vårt självledarskap ändras. Särskilt studerar hon hur vi kan använda strategier för att integrera och separera vårt arbetsliv.

Några av Lenas populära föreläsnings-/utbildningsteman;

  1. Leda på distans – att få tillit och trovärdighet utan att ses
    Hur kan vi gå från kontroll till koll? Hur skapar vi en bra relation utan att sitta på samma kontor.
  2. Leda andra att leda sig själva – öka självledarskap hos dina medarbetare
    Med bas i teorierna om självledarskap, ger Lena Lid Falkman tips om hur man som chef kan skapa självgående, motiverade medarbetare.
  3. Härskartekniker – hur känner man igen dem, och hur hanterar man dem?
    Har du varit med om att prata på ett möte, där ingen har plockat upp ditt förslag? Strax senare lägger en kollega fram samma förslag, och plötsligt tycker alla att detta var oerhört smart. Då har du, som de flesta av oss, varit utsatta för härskartekniker. Här går vi igenom både de klassiska och moderna härskarteknikerna, och framförallt, vi pratar om hur vi kan hantera dem.
  4. Strategier för att hantera arbetsliv och resten av livet – flexibiliteten utan gränslöshet
    Med teknikens hjälp kan vi jobba var som helst, när som helst. Hur kan vi uttnyttja denna möjlighet till flexibilitet, utan att hamna i total gränslöshet. Med grund i arbetslivsforskningens teorier om integration och separation får deltagarna medvetandegöra sina egna strategier för att hantera arbetslivet och privatlivet.
  5. Jobba tillsammans bra digitalt – att kommunicera om kommunikationen
    En chef sitter ungefär 60% av sin tid i möten, och runt 20% av sin tid i mejl. Hur kan vi arbeta bättre och mer flexibelt tillsammans digitalt? Hur kan vi använda mejl, digitala möten, dela saker i molnet och samarbete på ett bra sätt med hjälp av tekniken? Digitaliseringen ska jobba för oss, inte mot oss.
  6. Det effektiva digitala mötet
    Hur kan vi använda det digitala mötets fördelar, och hantera dess utmaningar? Hur leder man ett bra, interaktivt och informativt digitalt möte?Vi lägger runt 20% av vår tid på möten, är man chef handlar det snarare om 60%. Vi är ganska fast i föreställningen att ett möte består av ett vi låser in 15 personer i ett rum och sen stänger vi dörren, och så måste alla vara kvar hela timmen. Och alla ämnen tar just en timme. Det innebär att det finns all möjlighet att jobba på vår effektivitet genom att jobba på våra möten.Nu lever vi i ett stort experiment. Vi har haft tekniken för digitala möten länge, men det är först nu när vi fått en nudge till beteendeförändring som vi verkligen har börjat använda digitala möten. Vad kan vi då göra för att få så bra digitala möten som möjligt?
    • Utnyttja de tekniska möjligheterna med chatt, grupprum med mera.
    • Utnyttja möjligheterna till flexibilitet i digitala möten, att bjuda in personer till vissa punkter. Det är ju enkelt att koppla upp en gäst för en kort stund, jämfört med att ta sig till ett sammanträdesrum.
    • Hantera nackdelarna som finns i digitala möten – som att hantera turtagning, vilket är svårare i ett digitalt möte.
    • Digitala möten kräver ett tydligare mötesledarskap – förslag på hur man kan göra.
    • Ibland räknas inte digitala möten som lika ”viktiga” som riktiga möten, men här behöver det digitala mötet uppgraderas. Beslut tagna här är lika giltiga som de tagna när vi setts fysiskt.
    • Möten är ju en kommunikationskanal för att arbeta tillsammans, fast man sitter isär. Vi kan också i anslutning till digitala möten prata om förtroende och ledarskap när vi jobbar tillsammans digitalt.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
* Obligatoriska fält
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."

Ann-Sophie Gustavsson, Ringhals AB

"Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."

Anna Karin Laurenius Kohle, TRR Göteborg