Som man frågar, får man svar
En föreläsning med Kattis Ahlström, för dig som arbetar med människor – i skolan, inom vården, på myndighet eller liknande.
Kattis har över 30 års erfarenhet av att möta människor som intervjuare och programledare i tv och har även varit generalsekreterare på BRIS.
Med personliga berättelser och handgripliga tips inspirerar Kattis till en större förståelse för varandras olikheter och hur vi kan hantera dem.
- Lär dig hur man ställer frågor på ett sätt för att verkligen förstå en annan person.
- Få insikt i hur viktigt det är vad du säger och hur du säger det, om du verkligen vill göra skillnad!
- Och vad har vi för nytta av att se på individer som ett unikt instrument i en orkester?
Presentation
Sätt andningsmasken på dig själv innan du hjälper någon annan!
Vi lever i en osäker tid såväl ekonomiskt som trygghetsmässigt. Det allmänna tonläget har hårdnat överallt i samhället och segregeringen skapar allvarliga hot inte minst mot att våra unga får samma möjligheter att utvecklas och växa upp till ett tryggt och stabilt liv. Vikten av att få alla att känna sig inkluderade, lyssnade på och tagna på allvar är större än någonsin. Detta gäller också på våra arbetsplatser oavsett om du arbetar med barn och unga eller vuxna. När människor känner sig uppskattade och värdefulla ökar också motivationen och arbetsglädjen.
Hur kan du bli en trygg och klok medarbetare i tid där mycket omkring oss skakar? Hur kan du bli en lyssnande och närvarande lärare, sjuksköterska, vårdare eller någon annan som arbetar med människor och samtidigt må bra och utvecklas själv?
Med personliga berättelser, teorier om kommunikation och handgripliga tips om hur du skapar trygga samtalsmiljöer och får människor att känna sig delaktiga inspirerar Kattis till en större förståelse för varandras olikheter och hur vi kan hantera dem.
Efter föreläsningen kommer du ha lärt dig hur man kan ställa frågor på ett annat sätt än man är van vid för att verkligen förstå en annan person.
Du får veta hur man kan se på alla individer som ett unikt instrument i en orkester och vad man har för nytta av det.
Du får nycklar till att ge och ta feedback i din arbetsgrupp och så får du veta hur viktigt det är vad man säger och hur man säger det om man verkligen vill göra skillnad!
Längd: 45–60 minuter + möjlighet till efterföljande frågestund
Exempel på teman och rubriker
Kattis Ahlström föreläser även om;
Kommunicera med lust och självförtroende
Att behärska kommunikation är något av det viktigaste som finns idag både som chef, medarbetare och även i privatlivet. Chefer har gått från att vara styrande till ledande och inte sällan arbetar man genom olika processer tillsammans med sina medarbetare. Vi lever dessutom i ett samhälle med stort tryck på förmågan att göra sin röst hörd och att kommunicera sitt budskap.
I föreläsningen ”Kommunicera med lust och självförtroende” får du en handfull råd och tips om hur du kan hitta ditt eget personliga sätt att kommunicera på med tydlighet och självförtroende. Du får även ökad kunskap om vikten av närvaro och om hur du kan få syn på dina egna och andras förmågor för en mer framgångsrik kommunikation.
Bli en bättre talare/presentatör
Många har ett yrke idag som kräver att man behöver tala inför grupp och/eller göra informationsfilmer på såväl intern som extern webbplats. Under en dag tar Kattis sig an grupper från 1-10 personer för att utveckla förmågan att få fram ett budskap på bästa sätt. Genom roliga och utvecklande övningar både framför och bakom kameran, kan Kattis garantera en klar utveckling på bara några timmar! I dagen ingår även ett teoretiskt block om kommunikationsteknik.
Media- och samtalsträning
Att kunna svara på frågor och ställa rätt frågor är avgörande i många situationer. Både i mediala sammanhang men även på möten, konferenser, medarbetarsamtal eller i konflikter på arbetsplatsen. Kattis har lång erfarenhet av samtalsmetodik och intervjuteknik. Hon har stor scenvana och har coachat ett flertal personer som både uppträder i media men även behöver utvecklas som talare/föreläsare/chef.
Intresseanmälan
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Kundutlåtanden
"Vi anlitar Skillspartner eftersom det är otroligt tryggt, pålitligt och med snabb återkoppling. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. Skillspartner har fingertoppskänsla och en professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Skillspartner. Ni kommer inte att bli besvikna."
"Vi får alltid insiktsfulla och träffsäkra förslag på talare och inspiratörer från Skillspartner och de är ett bra bollplank i processen."