Hur du når ut med det du vill säga, undviker konfrontation och konflikt

Hur kan man undvika missförstånd och motstånd? Det kan vara på jobbet kollegor emellan, mellan chef och medarbetare eller i relationen mellan vårdgivare och klient/patient. Inte sällan beror missförstånd på brister i kommunikationen.

Lena Rahle Hasselbalch är en engagerande föreläsare som med smittande energi som utbildar och föreläser för dig som vill skapa bättre samtalsklimat, ökad motivation, bra samarbete och förbättrade relationer.

Presentation

Många som arbetar med människor har en önskan att bli bättre på att kommunicera. Man kan känna att ”budskapet inte når fram” eller ”folk inte gör som man säger”. Under Lenas utbildningar och föreläsningar får du möjlighet att öva och lära mer om vad du själv kan göra för att skapa ett bättre samtalsklimat. Hur du når ut med det du vill säga, undviker konfrontation och konflikt, hanterar svåra samtal, blir bättre på att förstå andra och locka fram deras motivation.

Lena Rahle Hasselbalchs utbildningar och föreläsningar ger dig nya verktyg att använda i det mellanmänskliga mötet för att;

  • Skapa engagemang och allians i ett samtal
  • Hantera svåra samtal och möten
  • Ha effektivare samtal
  • Förstärka människors delaktighet och tillit till den egna förmågan
  • Locka fram och väcka motivation
  • Möta konflikter och motstånd

 

Humor blandas med allvar. Teori varvas med interaktiva övningar och inspirerande exempel och alltid utifrån er verksamhets behov.

Lena har mångårig av att hålla utbildningar, workshops och att föreläsa om kommunikation, bemötande och Motiverande samtal runt om i Sverige. Uppdragsgivarna är skola, vård, omsorg, hälso- och sjukvård, svenska kyrkan, äldreomsorg, hemtjänst, tandvård, socialtjänst, försäkringskassan, särskilda boenden, beroendevård, chefsnätverk, med flera.

Lena Hasselbalch Rahle är medförfattare till flera böcker om kommunikation och bemötande.

Exempel på teman och rubriker

  • Bemötande och kommunikation
  • Motivation och drivkrafter
  • Motiverande samtal
  • Svåra samtal
  • Kroppsspråk och icke-verbal kommunikation
  • Empati och medkänsla
  • Kommunikation som chef och ledare

Referenser

En av de bästa föreläsare jag någonsin lyssnat på: engagerande, entusiasmerande och kunnig.
Föreläsning för hälso- och sjukvårdspersonal i Stockholms Läns Landsting, i samarbete med Nutricia Nordica AB

Jag vill tacka för en mycket positiv och energifylld dag. Lena är en föreläsare som gjorde att vi alla blev uppmärksammade på ett positivt sätt under dagen. Vill också tacka för materialet och tipsen på hur samtalen kan få kvalité, genom att personen kan bli mer delaktig och sedd i samtalet.
Utbildningsdag för Arbetslivsresurs AB i Östergötland

Lena Rahle har en fantastisk förmåga att fånga åhörarnas intresse!
Föreläsning för akutsjukvårdspersonal, Nationell akutsjukvårdskonferens

Blandningen av rollspel, övningar i mindre grupper, filmer och att vi får tid till eftertanke och diskussioner gjorde detta till den mest intressanta kurs jag varit med om!
Enhetschef, Barn- och utbildningsförvaltningen, Hässleholms kommun

Här tränas nu MI i alla sammanhang. Alla väldigt nöjda med kursen!
Verksamhetschef, Social omsorg, Nyköpings kommun

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Vi får alltid insiktsfulla och träffsäkra förslag på talare och inspiratörer från Skillspartner och de är ett bra bollplank i processen."

Fredrik Göransson, Nine Yards

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun