Intresseanmälan

Lennart Wallander Trendanalytiker och omvärldsbevakare

Trender inom mat, dryck & måltider

Är du nyfiken på nästa trend inom mat och dryck? Lennart Wallander är känd för att förutspå trender inom mat- och dryckesvärlden, och har farit land och rike runt, utforskat nya mataffärer, varit på andra sidan jordklotet och provat mat och dryck.

Lennart är en van talare, och har en unik inblick i vad som händer inom mat­ och dryckes­branschen.

Mat och dryck är lika föränderligt som mode. Det ökande intresset för vad vi äter och dricker har drivit på utvecklingen av nya behov och lösningar, där det som var acceptabelt igår kan vara helt ifrågasatt imorgon. Vi blir mer medvetna, effektiva och upplysta, men också mer njutningssökande och hungriga på upplysning. Berätta vad du äter och jag ska säga dig vem du är.

Presentation

I 17 år har Lennart föreläst om matvärldens utveckling. Han använder många konkreta exempel och målande bilder från olika marknader, och visar på framtiden redan är här, den är bara ojämnt fördelat just nu. Föreläsningen innehåller flera korta filmer som får åhöraren att känna sig ”på plats” och ger energi till rummet.

Ofta används föredraget som kunskapshöjning för marknadsavdelningar, inspiration inför nytänkande och innovation, samt som omvärldsorientering vid samlingar av kunder och leverantörer.

Lennart Wallander är VD för Sveriges enda kommunikationsbyrå fokuserad på mat, dryck och måltider. Sedan 1998 har inriktningen varit att hjälpa företag inom måltidsvärlden med sin kommunikation, omvärldsbevakning och innovation.

I sitt yrke får Lennart en unik utblick för vad som händer inom mat och dryckesvärlden. Med kontinuerliga resor till världens storstäder håller han sig à jour med vad som händer där det händer och tar löpande med nya spaningar hem. Varje år resulterar det i en Trendspotting som redovisar de mest aktuella trenderna från hela världen.

Lennart Wallander har stor erfarenhet av att föreläsa och leda workshops. Han har talat för allt från 3 personer på IKEA till 600 personer på Konsumentföreningen Stockholm. Hans presentationen kör på i full fart i 55 minuter, sedan tar han gärna en frågestund. (Vid mindre grupper <100 får alla en anteckningsbok med alla slides och fördjupande länkar.)

Exempel på några kunder;
Har talat ett otal gånger på Gastro Nord, Gastro Summit, Easy Fairs etc. Bland kunderna finns bland annat ICA, Statoil/circle K, Arla, LRF, SIA glass, Sundquist, Taco Bar, IKEA, KsF Sthlm, Semper, Reitan.

 

Exempel på teman och rubriker

The Woke Up Call – Trendspotting (uppdaterad varje år)
T
rendspaning om mat, dryck och måltider
Trendspotting är ett ca 60 min långt föredrag som byggs upp med många konkreta exempel och filmer från olika marknader. Trendspaningen kan användas på en konferens, som en kickstart på innovationsövningar eller som introduktion på en workshop.

Många av förändringarna som gjorts inom mat och dryck är bra: Att minska miljöpåverkan. Att förbättra förpackningar. Att ta vara på waste. Att utveckla dess fysiska och mentala påverkan. Men det räcker inte.

Förväntningarna fortsätter att skruvas upp, nu även med fokus på sociala frågor: Hur kan
det vi äter göra skillnad i andra människors liv? Svaret syns på din tallrik i form av nya ingredienser, oväntade tekniker och ett förnyat fokus på det lokalproducerade. Våra val runt mat och dryck kan vara en del av lösningen.

THE WOKE UP CALL” MED SMAKPROV
För att bokstavligen smaka på spaningen erbjuder vi tilltugg på teman från föreläsningen serverade av Svenska Kocklandslaget. Ett sätt att göra föreläsningen multisensorisk. Detaljer och antal diskuteras innan vi ger en separat offert.

WORKSHOPS
Utifrån Trendspaningen kan vi bygga på med en Workshop för att ta fram idéer till nya produkter och koncept. Vi jobbar vidare i grupp för att utröna hur trenderna kan påverka ert företag. Finns det möjligheter till nya produkter eller kampanjer, eller finns det hot runt hörnet som måste beaktas? Programmet inklusive föreläsning är totalt en halv dag. Vi dokumenterar de bästa idéerna och levererar resultatet sammanställt i en idébok. Tidsåtgång: Halvdag för Föreläsning + Workshop.

SKRÄDDARSYDDA FÖREDRAG
Lennart Wallander kan även anpassa presentationen till ett specifikt ämne. Han har gjort trendspaningar sedan 2003 och har mycket material att utgå från. Utifrån dina behov kan han sätta ihop en föreläsning inom ett visst ämne, beroende på vad det ska handla om kan det vara mer eller mindre tidskrävande.

Ge oss en förfrågan om vad du vill att det ska handla om, så återkommer vi med en offert.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
* Obligatoriska fält
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Vi får alltid insiktsfulla och träffsäkra förslag på talare och inspiratörer från Skillspartner och de är ett bra bollplank i processen."

Fredrik Göransson, Nine Yards

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun