Welcome to the world of corporate brand leadership
Han är en varumärkesstrateg och talare med lång erfarenhet av praktisk erfarenhet och hjälper företag och organisationer att bli mer varumärkesorienterade. Som forskare, lärare och konsult inom strategisk varumärkeshantering och en pionjär inom corporate branding slår han en bro mellan teori och praktik.
Mats har sitt expertområde och fokus på begreppen Identitet, Kommunikation och Anseende samt hur de samspelar.
Mats förläser inom ramen för executive education i Sverige och internationellt och har mer än 25 års erfarenhet som fristående rådgivare för företag och organisationer som till exempel Volvo, Ericsson, Scania, Akzo Nobel, IKEA, Göteborgs symfoniorkester. I mer än 10 år har jag varit medlem i Electrolux Brand Award Committee.
Presentation
I sin forskning, undervisning/föreläsningar och i hans arbete som rådgivare bidrar Mats med kunskapen om varumärkesorienterat ledarskap. I varumärkesorienterade (brand orientation) organisationer kretsar processerna kring skapandet, utvecklingen och skyddet av varumärkesidentitet. Detta sker i ett pågående utbyte med kunderna och intressenterna med målsättningen är att skapa bestående konkurrensfördelar i form av varumärken med ett gott anseende. Varumärkesorientering var ämnet för min doktorsavhandling (1997) och ett nytt synsätt som min kollega och jag introducerade. Detta nya (identitetsdrivna) paradigm som har utvecklats till ett alternativ och strategiskt komplement till det dominerade (imagedrivna) marknadsorienterade förhållningssättet.
Mats Urdes forskning har bidragit till etableringen och framväxten av de internationella forskningsfälten om corporate brand management, varumärkesretorik och varumärken med ett arv (brand heritage), och är i huvudsak baserade på fallstudier (över tiden) av företag och organisationer. Volvo, DuPont, Nestlé, Svenska monarkin och Nobelpriset är exempel fallstudier som legat till grund för teoriutveckling om exempelvis kärnvärden, förhållningssätt, nätverksvarumärken och organisationsvarumärken (corporate brand).
Mats är docent vid Lunds universitet i Sverige med en passion för fallbaserad undervisning och lärande. Han har blivit framröstad som årets föreläsare och utbildare i den internationella MBA John Molson case-tävlingen i Montreal. Som affärsrådgivare har han fört sitt koncept med varumärkesmatrisen till företag, organisationer och institutioner över hela världen, från Volvo till Komatsu till Nobelprisstiftelsen.
Hans artiklar ses ofta i ledande publikationer, inklusive Harvard Business Review (”What Does Your Corporate Brand Stand For?” 2019), och han är en uppskattad huvudtalare.
Mats Urde är författare till The Brand Strategy—Corporate Brand Leadership Starts from the Inside.
I Lund leder Mats och är en av grundarna forskningsgruppen ”Lund Brand Management Group” med syftet att ”utveckla användbara teorier och modeller för varumärkesledning i praktiken samt att bidra till den akademiska forskningen inom strategisk ledning av varumärken”.
Intresseanmälan
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Kundutlåtanden
" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "
"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."






Trygghetsgaranti