Welcome to the world of corporate brand leadership
Han är en varumärkesstrateg och talare med lång erfarenhet av praktisk erfarenhet och hjälper företag och organisationer att bli mer varumärkesorienterade. Som forskare, lärare och konsult inom strategisk varumärkeshantering och en pionjär inom corporate branding slår han en bro mellan teori och praktik.
Mats har sitt expertområde och fokus på begreppen Identitet, Kommunikation och Anseende samt hur de samspelar.
Mats förläser inom ramen för executive education i Sverige och internationellt och har mer än 25 års erfarenhet som fristående rådgivare för företag och organisationer som till exempel Volvo, Ericsson, Scania, Akzo Nobel, IKEA, Göteborgs symfoniorkester. I mer än 10 år har jag varit medlem i Electrolux Brand Award Committee.
Presentation
I sin forskning, undervisning/föreläsningar och i hans arbete som rådgivare bidrar Mats med kunskapen om varumärkesorienterat ledarskap. I varumärkesorienterade (brand orientation) organisationer kretsar processerna kring skapandet, utvecklingen och skyddet av varumärkesidentitet. Detta sker i ett pågående utbyte med kunderna och intressenterna med målsättningen är att skapa bestående konkurrensfördelar i form av varumärken med ett gott anseende. Varumärkesorientering var ämnet för min doktorsavhandling (1997) och ett nytt synsätt som min kollega och jag introducerade. Detta nya (identitetsdrivna) paradigm som har utvecklats till ett alternativ och strategiskt komplement till det dominerade (imagedrivna) marknadsorienterade förhållningssättet.
Mats Urdes forskning har bidragit till etableringen och framväxten av de internationella forskningsfälten om corporate brand management, varumärkesretorik och varumärken med ett arv (brand heritage), och är i huvudsak baserade på fallstudier (över tiden) av företag och organisationer. Volvo, DuPont, Nestlé, Svenska monarkin och Nobelpriset är exempel fallstudier som legat till grund för teoriutveckling om exempelvis kärnvärden, förhållningssätt, nätverksvarumärken och organisationsvarumärken (corporate brand).
Mats är docent vid Lunds universitet i Sverige med en passion för fallbaserad undervisning och lärande. Han har blivit framröstad som årets föreläsare och utbildare i den internationella MBA John Molson case-tävlingen i Montreal. Som affärsrådgivare har han fört sitt koncept med varumärkesmatrisen till företag, organisationer och institutioner över hela världen, från Volvo till Komatsu till Nobelprisstiftelsen.
Hans artiklar ses ofta i ledande publikationer, inklusive Harvard Business Review (”What Does Your Corporate Brand Stand For?” 2019), och han är en uppskattad huvudtalare.
Mats Urde är författare till The Brand Strategy—Corporate Brand Leadership Starts from the Inside.
I Lund leder Mats och är en av grundarna forskningsgruppen ”Lund Brand Management Group” med syftet att ”utveckla användbara teorier och modeller för varumärkesledning i praktiken samt att bidra till den akademiska forskningen inom strategisk ledning av varumärken”.
Intresseanmälan
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Kundutlåtanden
"Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."
"Vi anlitar Skillspartner eftersom det är otroligt tryggt, pålitligt och med snabb återkoppling. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. Skillspartner har fingertoppskänsla och en professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Skillspartner. Ni kommer inte att bli besvikna."