Presentation
Konflikter i arbetslivet kan bli väldigt kostsamma för såväl de enskilt involverade parterna, som för verksamheten i stort. Onödiga eller illa hanterade konflikter kostar värdefull energi, tidsåtgång och psykiskt lidande för parterna och med det följer minskad arbetsglädje, sämre samarbete, minskad ork, minskad produktivitet och effektivitet. I värsta fall kan det även leda till långvarig ohälsa, sjukskrivningar, omplaceringar etc. Konflikter påverkar sällan endast de enskilda parterna utan tenderar att både påverka och engagera många fler i organisationen.
Tid, resurser, motivation och produktivitet, som behövs för verksamhetens syften går istället förlorade på att hantera stridigheter.
Under den här utbildningsdagen får du bland annat;
- lära dig hur du kan förebygga att onödiga konflikter uppstår i lika stor utsträckning
- lära dig hur ni lämpligen hanterar de konflikter som trots allt ändå uppstår
- ökad förståelse för konfliktens dynamik
- lära dig värdefulla och verkningsfulla metoder för att förebygga och hantera konflikter
- lära dig hur du hanterar toxiska personligheter, mobbning och besvärliga beteenden.
Utbildningsdagen riktar sig till
Alla som upplever mycket friktion och konfliktfyllda möten i yrkesrollen, såväl internt som i mötet med kunder, brukare, klienter, med flera. Inga förkunskaper krävs.
OBS! Utbildningsdagen kan genomföras i företagsintern regi eller öppet, se datum nedan.
Har ni råd att missa det?
KURSINNEHÅLL FÖR DAGEN
Ökad förståelse för konfliktorsaker och konflikters påverkansfaktorer
- Vad definierar en besvärlig person?
- Vad är en konflikt?
- Konfliktens dynamik och påverkansfaktorer
- Vinsterna av att förebygga onödiga konflikter
Effektiv kommunikation för minskad friktion och ökad förståelse
- Kommunicera på rätt frekvens
- Signaler som du bör vara uppmärksam på i din egen och andras kommunikation
- Det är bättre att säga ifrån än att säga emot
- Skilj på proffs- och privatperson, sak och person
Så kan du sätta gränser och ta bättre beslut i pressade situationer
- Så hanterar du härskartekniker och andra skamgrepp
- B.R.A. – bemötande, en metod för att bemöta ilska och frustration
- Välj dina strider
- Att hantera stress och ta bra beslut i konfliktladdade möten
Så blir du bättre på att läsa av och tolka icke-verbala budskap
- Kroppsspråket ljuger aldrig
- Vanliga missförstånd om kroppsspråket
- Ta kontroll över ditt kroppsspråk för att behålla ett bra sinnestillstånd
- Att lyssna är en konst, att tala är ett behov
- Som vi ropar får vi svar
Optimera dina digitala möten
- Så ökar dina chanser att få gehör och genomslag vid digitala möten
- Så minskar risken för att du uppfattas som ointressant och/eller ointresserad
- Maktspråk och maktmissbruk vid digitala möten
Att förhålla sig till och hantera toxiska personligheter och mobbing
- Så hanterar du toxiska personer
- Vid mobbing – råd och konkreta verktyg
- Lär dig lugna hotfulla situationer via de-eskalering
Inga förkunskaper krävs.
TIDER
Heldagskurs med start kl 09.00 och avslutning kl 16.00. Avbrott och paus för- och eftermiddagsfika samt lunch kl 12.00-13.00.
Registrering sker mellan kl 08.15-09.00
PRAKTISK INFORMATION & ANMÄLAN
Datum & tid & Ort
24 oktober 2024, kl 09.00-16.00 – Stockholm
7 november 2024, kl 09.00-16.00 – Göteborg
14 november 2024, kl 09.00-16.00 – Malmö
5 december 2024, kl 09.00-16.00 – Stockholm
Pris: 4.995 kr exklusive moms
I priset ingår för- och eftermiddagsfika med smörgås/bulle/kaka och lunch. I priset ingår även elektroniskt kursdokumentation som distribueras i direkt anslutning till avslutad kurs, och till samma mejladress som ni uppgivit vid anmälan.
Anmäl dig till: kursbokning@skillspartner.se
Vid anmälan uppge ditt namn, kontaktuppgifter, kursnamn och faktureringsuppgifter inkluderande eventuellt ordernummer eller hur fakturan skall märkas.
Gå 5, Betala för 4 – Storgruppsrabatter
Det finns en vinning i att låta många gå samma kurs och få tillgång till samma idéer och verktyg samtidigt. På så sätt kan man utveckla inte bara individer, utan faktiskt hela organisationer och företag. Därför vill vi göra det ännu enklare för er att anmäla stora grupper till den här kursen! Rabatt lämnas vi bokning av 5 deltagare eller fler. Kontakta oss för mer information. kursbokning@skillspartner.se
Allmänna villkor: För allmänna villkor>>
Här hittar du information om betalnings-, om- och avbokningsvillkor, etc.
Företagsinternt
Fortbildningsdagen kan även erbjudas företagsinternt. Kontakta oss för mer information, mejl kursbokning@skillspartner.se
Om våra kursledare
Mi Ridell
Mi levererar alltid med höga betyg från kunderna, stort engagemang och glädje. Hon är skådespelare i botten, men även utbildad av den amerikanske FBI-agenten Joe Navarro, som är världsledande inom ickeverbal kommunikation. För när det gäller kommunikation mellan oss är det inte bara vad du säger med det talade ordet som kan missförstås och leda till konflikter, utan även hur du säger det. Via vårt kroppsspråk, våra ansiktsuttryck, vår röst etc. kan vi hjälpa eller stjälpa vår dialog med andra. För kroppsspråket ljuger aldrig!
Henrik Mattsson
Henrik är en av de mest erfarna och kunniga i Sverige på temat konflikthantering. Under sina 24 år i rollen som utbildare har han föreläst för 100-tusentals människor och han får alltid högsta betyg från kursdeltagarna. För sin förmåga att engagera och få människor att tänka i nya banor har han nominerats till Sveriges bästa talare. Hans föreläsningar är energirika förmedlar sin kunskap med en stor dos humor, ödmjukhet och självdistans.
Referenser
”Jag bokar mängder av föreläsare, men Mi är en av de bästa jag lyssnat på. Tack för inspiration! ”
Charlotte Ovefelt Karolinska Universitetssjukhuset
”Snyggt och trovärdigt. Och framförallt: Fångandet av det som händer i rummet. Och det som hänt i rummet. Att Mi var närvarande hela dagen var extremt tydligt. I och med att Mi var så stabil och trovärdig fanns det spelutrymme.Kort sagt: Rockstar. Mi ägde”.
Jörgen Jonsson, Skillnad AB
”Mis föreläsning var både rolig och seriös och man fick något att fundera över. hon drev dagen med smittsam entusiasm, medverkade till positiv stämning och var lyhörd och bra i dialogen. Tillgänglig både före och efter utfört arbete. Varmt tack för ett strålande utfört uppdrag”.
Handelsbanken
”Vi på Hansen är väldigt imponerade över Mis insats. Jag kommer varmt rekommendera Mi framöver. Hon var förberedd in i minsta detalj Mi är verkligen heltäckande i sin professionalism”.
Pia Brauer Kraft, Hansen Event & Conference
”Vi var sju personer från vårt företag som lyssnade på Mi. Hon pratade om kroppsspråk och framförde det helt underbart. Superlativen räcker inte till. Mi hade gärna kunnat hålla på ett par timmar till för min del. Alla på kontoret som lyssnade på Mi var lyriska”.
Birgitta Norman, Ernst & Young
”Tack för en bra föreläsning! Skönt att Mi använder publiken interaktivt så vi får vara delaktiga istället för att bara sitta och lyssna. Det gör det hela roligare och mer intressant”.
Stellan Brunnsberg, Skandia
”Henrik är mycket bra! Den här utbildningen borde vara obligatorisk för alla människor. Jag har stor nytta av den både i arbetet och i privatlivet”
Bo Blomqvist, Chef produktionsplanering SSAB
”Henrik är en av de bästa och mest levande föreläsare som vi har haft”
Jasmina Berberovic, Personalhandläggare, Länsstyrelsen i Östergötland
”Det blev så otroligt bra med din föreläsning. Du har fått bäst betyg av allt och alla. Många framförde också lovord under konferensens gång”
Eva Jonsborg, Informatör, Fastighetsägarna Mellansverige
”Jag har aldrig någonsin tidigare haft en sådan inspirerande och kunskapsgivande föreläsare och jag har aldrig på så kort tid lärt mig så mycket!”
Nathalie Lindblom, Student Linköpings Universitet
Intresseanmälan
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Kundutlåtanden
"Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."
"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."