Framtiden och digitaliseringens möjligheter
Sofia Svanteson brinner för att förändra världen till det bättre med hjälp av digitaliseringens möjligheter. Hon lägger stor vikt vid problemdefinition och hjälper organisationer och företag att ta fram nya tjänster, affärer och strategier utifrån insikter om användares och medborgares behov och beteenden. Hon ser nya tekniker och tekniska plattformar som möjligheter och inte som tunga utmaningar. För att skapa förändring måste man våga tänka nytt och annorlunda och utsätta sig för okända situationer, något
Sofia grundade den strategiska designbyrån Ocean Observations 2001 och fick som första kund var Samsung i Sydkorea. Hon gick från att vara interaktionsdesigner på webbyrån Razorfish till att designa operativsystem för mobiltelefoner och leda samt leverera projekt till ett av världens största elektronikföretag, i en helt främmande kultur på andra sidan jorden. Sedan dess har hon öppnat kontor i Tokyo och jobbat i stort sett alla världsdelar. Idag designar och utvecklar hon tillsammans med sina kollegor CSR-utbildningssystem för fabriksarbetare i Bangladesh, förändrar hälso- och sjukvården, samt jobbar med integration av utlandsfödda på den svenska arbetsmarknaden, allt med hjälp av digitaliseringens möjligheter.
2014 blev Sofia utsedd av dåvarande EU-kommissionären Neelie Kroes som en förebild för unga kvinnor att välja teknisk utbildning. Under 2013-2015 satt hon i Digitaliseringskommissionens expertgrupp. Hon har talat på tidningen Wireds event om framtidens hälso- och sjukvård och hon har arrangerat innovationsträning för företag såsom Amazon och Microsoft i Japan. 2015 tillhör hon den lilla skara som för första gången keynotetalar på Daniel Ek och Ash P nya konferens Brilliant Minds, vilken handlar om att sätta Sverige på kartan som världens mest kreativa nation.
Sofias senaste projekt är att hon är medgrundare & CEO på Elsa Science.
Presentation
Sofia åtar sig uppdrag som föreläsare, processledare och leder gärna workshops.
Sofia Svanteson lägger stor vikt vid problemdefinition och hjälper organisationer och företag att ta fram nya tjänster, affärer och strategier utifrån insikter om användares och medborgares behov och beteenden.
Tillsammans med sina kollegor designar och utvecklar hon CSR-utbildningssystem för fabriksarbetare i Bangladesh, förändrar hälso- och sjukvården på en global arena, samt jobbar med integration av utlandsfödda på den svenska arbetsmarknaden, allt med hjälp av innovativa digitala tjänster.
Bakgrund
Sofia Svanteson grundade den strategiska designbyrån Ocean Observations 2001. Hennes första kund var Samsung i Sydkorea, och hon gick från att vara interaktionsdesigner på webbyrån Razorfish till att designa operativsystem för mobiltelefoner samt leda och leverera projekt till ett av världens största elektronikföretag, i en helt främmande kultur på andra sidan jorden. 2014 blev hon utsedd av dåvarande EU-kommissionären Neelie Kroes som en förebild för unga kvinnor att välja teknisk utbildning.
Under 2013-2015 satt hon i Digitaliseringskommissionens expertgrupp. Hon har talat på tidningen Wireds event om framtidens hälso- och sjukvård, utsedd av Daniel Ek, grundare Spotify, att tala om framtidens hälsa på Symposium/Brilliant Minds, och hon har arrangerat innovationsträning för företag såsom Amazon och Microsoft i Japan.
Exempel på teman och rubriker
- Digitalisering
- Digital tjänsteinnovation inom vård och hälsa
- Life science och digitalisering
- Framtiden
- Mobile services and content
- Interaktiv design
- CSR
- Entreprenörskap
- Innovation
Intresseanmälan
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Kundutlåtanden
"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."
"Vi får alltid insiktsfulla och träffsäkra förslag på talare och inspiratörer från Skillspartner och de är ett bra bollplank i processen."