Intresseanmälan

Sofia Ulver Forskare & Trendanalytiker

Framtid & trender - hur det påverkar konsumtion, innovation och hur vi lever

Sofia Ulver är en internationellt efterfrågad föreläsare om framtid och trender, och hur det påverkar konsumtion, innovation och hur vi lever. I sina föreläsningar gör Sofia gör vetenskaplig forskning underhållande och relevant för alla!

Sofia Ulver är konsumtionsforskare och docent vid Lunds universitet. Hennes forskning utgår från sociokulturella trender, och hur konsumenter och marknaden samspelar. Hon är författare till boken Status och har publicerat artiklar om bland annat varumärken, hållbarhet och upplevelsekonsumtion.

Presentation

Sofia Ulvers forskning analyserar hur konsumentkulturer samspelar med marknader och sociala trender i samhället. Genom att titta på hur vi lever, konsumerar, producerar och innoverar på den globala och lokala marknaden förstår hon större förändringar och trender. Det kan handla om att utforska globaliseringen av smak i den urbana medelklassen, landsbygdens statusförändring eller skiftet mot etisk (t ex  hållbarhetstanken) och politisk (t ex bojkott eller köpkott) konsumtion.

Sofia har förmågan att göra vetenskaplig forskning inspirerande, underhållande och relevant för alla. I sina tankeväckande föreläsningar varvar hon det senaste inom sociologisk och ekonomisk forskning med praktiska tips på hur ni som företag eller organisation kan skapa framgång på den inhemska och internationella marknaden.

Fil. dr Sofia Ulver är mycket efterfrågad som föreläsare, konsult och analytiker inom sociala konsumenttrender och marknader. Hon är docent i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet där hon har disputerat om konsumentkulturer och publicerat artiklar om bland annat varumärken, hållbarhet, etik, upplevelsekonsumtion, mattrender samt om multikulturell konsumtion och reklam.

Sofia är också författare till boken ”Status” i vilken hon visar de faktorer som påverkar status, och hur status och privilegier alltid går hand i och hand. Tidigare har Sofia arbetat som projektledare på IKEA och chef på Orange vilket gör att hon har stor förståelse för näringslivet.

Exempel på teman och rubriker

  • Megatrender i konsumtionssamhället (tex inom mat, resor och upplevelser)
  • Från konsument till aktivist
  • Reklam och konsumtion
  • Den hållbara konsumenten
  • Framtidens mediakonsument
  • The Future Political Role of Brands
  • The new action heroes in a globalizing world
  • Status
  • Urbanisering och dess utmaningar
  • Den nygröna tiden
  • m.m.m.m.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
* Obligatoriska fält
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Vi anlitar Skillspartner eftersom det är otroligt tryggt, pålitligt och med snabb återkoppling. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. Skillspartner har fingertoppskänsla och en professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Skillspartner.  Ni kommer inte att bli besvikna."

Ingemar Gustavsson, Actemium

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun