Effektivare kommunikation och konflikthantering – att förstå och bli förstådd

En praktiskt utbildning med fokus på att förstå och bli förstådd. Missförstånd och konflikter är tidstjuvar som kostar – ökad stress, vantrivsel och ohälsa på en arbetsplats. Att förstå och bli förstådd ger harmoniska relationer och en bättre arbetsmiljö med ökad effektivitet och lönsamhet.

Som deltagare på denna utbildning/workshop får du lära dig ett väl fungerande kommunikationsverktyg och ett bemötandekoncept som bland annat gör att du bättre kan föra svåra samtal även i känsliga situationer.

Du får lära dig att kommunicera och hantera konflikter med respekt för allas behov. Du får lära dig att tala, tänka och lyssna på ett sätt som ger inspiration till kontakt, samarbete och empati/medkänsla. Modellen bygger på respekt, ärlighet, ödmjukhet och empati/autentisk inlevelseförmåga samt ger dig ökad självinsikt.

Oavsett hur du blir bemött hjälper det här kommunikationsverktyget dig att hantera svåra situationer på ett konstruktivt sätt. Här handlar det om att lyssna empatiskt. ”Människor kan inte alltid få som de vill, men blir de hörda i hur de egentligen hade velat ha det kan de oftast ta att de inte får som de vill.” Det är viktigt att vara tydlig med vad vi vill utan att vi försöker att ”köra över andra”. Det handlar om att vi samtidigt är beredda att lyssna på vad andra vill.

Detta förhållningssätt leder till ett bättre bemötande, effektivare möten, starkare samarbeten och konstruktiv konflikthantering.

Under utbildningen får du praktiskt träna hur du använder verktyget för att hantera konfliktsituationer, svåra samtal. Du kommer också få arbeta med praktiska övningar som ger ökad förståelse för nonviolent communication och hur du kan använda denna effektiva modell.

En utbildningsdag som lär dig kommunicera på ett sätt som minskar risken för missförstånd, försvarsposition, motstånd och konflikter.

Deltagarna får praktiska verktyg för att;

  • Uppnå effektiv och mer välfungerande kommunikationen som stärker samarbete och skapar en feedback-kultur.
  • Uttrycka dig så att andra verkligen förstår vad du menar.
  • Ge och ta emot positiv och negativ feedback.
  • Bemöta andra på ett sätt oavsett hur de uttrycker sig.
  • Respektfullt kunna föra svåra samtal inom yrken som har bemötande som ett centralt inslag i sitt arbete.
  • Lyssna på andra så att du verkligen förstår vad de menar.
  • Förebygga och hantera konflikter.
  • Utveckla din emotionella intelligens/empatiska förmåga (compassion)
  • Förbättra dialogen både på arbetsplatsen och i privatlivet.

Smakprov ur innehållet;

  • Introduktion till modellen nonviolent communication (eller som den också kallas, giraffspråket)
  • Olika föreställningsvärldar
    Kommunicerar gör vi hela tiden, men kanske inte alla gånger så medvetet. Även om vi vill väl kan det bli missförstånd och konflikter. Det är mottagaren av ett budskap som avgör om budskapet når fram på det sätt som det var ämnat att göra. Eftersom ord väcker associationer hos olika människor, blir det mottagaren hör ofta mer eller mindre förvanskat.
  • Språk som väcker motstånd och skapar blockeringar
    Hinder i språk som väcker motstånd indentifieras. Den typen av språk ökar risken för att andra och vi själva ska hamna i försvarsposition. Ett generaliserande otydligt språk där vi blandar ihop vad vi hör och ser med våra tolkningar av det. Detta leder ofta till missförstånd och konflikter. Även ”icke-kommunikation” är något som lätt kan leda till ett pyrande missnöje.Exempel på språk som ofta väcker motstånd:
    Etiketter/värdeomdömen – såsom lat, slarvig, ansvarslös, duktig
    Tvång (och härskartekniker)  – när vi försöker ”köra över andra”
    Ord som tar bort valfrihet – ”måste”
  • Att kommunicera med nonviolent communication – dialogverktyget
    Presentation av det språk som syftar till en konstruktiv dialog och minskar risken för missförstånd och konflikter. Den språkliga kommunikationsmodellen hjälper oss att överbrygga våra olika föreställningsvärldar och att uttrycka oss tydligt. Den hjälper oss också att hantera besvärliga situationer. Det minskar risken även för att andra och/eller vi själva ska hamna i försvarsposition.
  • Att lyssna med empati/autentisk inlevelseförmåga.
  • Vikten av att vara tydlig.
  • Vikten av att ge valfrihet.
  • Praktisk träning och gruppövningar
    Träning i att uttrycka sig tydligt och lyssna aktivt samt träning i konflikthantering sker löpande under dagen.
  • Emotionell intelligens
    Känslomässig och social kompetens går att utveckla med modellen.

Kort om nonviolent communication (giraffspråk) och Marshall B Rosenberg
Nonviolent communication är ett förhållningssätt och en kommunikationsmodell som hjälper oss att kommunicera effektivare och att lösa konflikter med respekt för allas behov. Modellen utvecklades för mer än 40 år sedan av den amerikanske psykologen Marshall B Rosenberg. Den har spridits i alla världsdelar och används i fredsprocesser samt inom företag och olika organisationer. Nonviolent communication kallas också för ”giraffspråket” där giraffens stora hjärta och långa hals står som symbol för ärlighet, medkänsla och överblick.

Kontakta oss på Skillspartner för förslag på ett skräddarsytt upplägg som passar din organisation och de utmaningar ni står inför!

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."

Anna Karin Laurenius Kohle, TRR Göteborg

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun