Människor behöver bekräftelse på prestationer och beteenden och utan återkoppling skapas osäkerhet och utrymme för tolkningar. Ge därför dina medarbetare återkoppling – både stärkande och utvecklande. Får dina medarbetare ingen återkoppling kan det leda till bristande engagemang och sämre arbetsprestationer.
Återkoppling, eller feedback, handlar om att ge beröm och kritik på ett konstruktivt sätt, med en uppriktig önskan att förstärka eller utveckla. Deltagarna får insikter och kunskap för att kunna använda kontinuerlig återkoppling som ett verktyg för att kunna utveckla både medarbetare och verksamhet.
I den utbildningen arbetar vi efter feedbackstrappan, att utveckla medarbetare i att ta emot feedback på ett konstruktivt sätt. Det vanligaste misstagen här är att medarbetare går in i försvar och slutar lyssna.
Tanken med att ge återkoppling är att något ska bli annorlunda efteråt. Att ge ospecifik återkoppling utan att personen får en uppfattning om vad i beteendet som fungerar bra eller behöver förändras är därför kontraproduktivt: till exempel ”bra jobbat, fortsätt så” eller ”det där var inte bra”. Sådan återkoppling kan till och med vara försämrande för arbetsprestationen visar forskning.
Alla utbildningar, föreläsningar, workshops skräddarsys alltid efter era behov och framtida utmaningar.
Kontakta oss på Skillspartner för förslag på ett skräddarsytt upplägg som passar din organisation och de utmaningar ni står inför!