Så hanterar du konflikter och besvärliga personer i arbetslivet

Så blir du bättre på att förebygga och hantera konflikter i arbetslivet

En inspirerande och lärorik utbildningsdag som gör att du kommer att bemöta andra på ett bättre sätt. Få nycklarna till hur du framgångsrikt hanterar besvärliga personer och situationer.

Konflikter i arbetslivet kan bli väldigt kostsamma för såväl de enskilt involverade parterna, som för verksamheten i stort. Onödiga eller illa hanterade konflikter kostar värdefull energi, tidsåtgång och psykiskt lidande för parterna och med det följer minskad arbetsglädje, sämre samarbete, minskad ork, minskad produktivitet och effektivitet. I värsta fall kan det även leda till långvarig ohälsa, sjukskrivningar, omplaceringar etc. Konflikter påverkar sällan endast de enskilda parterna utan tenderar att både påverka och engagera många fler i organisationen.

Tid, resurser, motivation och produktivitet, som behövs för verksamhetens syften går istället förlorade på att hantera stridigheter.

Under den här utbildningsdagen får du bland annat;

  • lära dig hur du kan förebygga att onödiga konflikter uppstår i lika stor utsträckning
  • lära dig hur ni lämpligen hanterar de konflikter som trots allt ändå uppstår
  • ökad förståelse för konfliktens dynamik
  • lära dig värdefulla och verkningsfulla metoder för att förebygga och hantera konflikter
  • lära dig hur du hanterar toxiska personligheter, mobbing och besvärliga beteenden.

Utbildningsdagen riktar sig till
Alla som upplever mycket friktion och konfliktfyllda möten i yrkesrollen, såväl internt som i mötet med kunder, brukare, klienter, med flera. Inga förkunskaper krävs.

Har ni råd att missa det?



KURSINNEHÅLL FÖR DAGEN

Ökad förståelse för konfliktorsaker och konflikters påverkansfaktorer

  • Vad definierar en besvärlig person?
  • Vad är en konflikt?
  • Konfliktens dynamik och påverkansfaktorer
  • Vinsterna av att förebygga onödiga konflikter

Effektiv kommunikation för minskad friktion och ökad förståelse

  • Kommunicera på rätt frekvens
  • Signaler som du bör vara uppmärksam på i din egen och andras kommunikation
  • Det är bättre att säga ifrån än att säga emot
  • Skilj på proffs- och privatperson, sak och person

Så kan du sätta gränser och ta bättre beslut i pressade situationer

  • Så hanterar du härskartekniker och andra skamgrepp
  • B.R.A. – bemötande, en metod för att bemöta ilska och frustration
  • Välj dina strider
  • Att hantera stress och ta bra beslut i konfliktladdade möten

Så blir du bättre på att läsa av och tolka icke-verbala budskap

  • Kroppsspråket ljuger aldrig
  • Vanliga missförstånd om kroppsspråket
  • Ta kontroll över ditt kroppsspråk för att behålla ett bra sinnestillstånd
  • Att lyssna är en konst, att tala är ett behov
  • Som vi ropar får vi svar

Optimera dina digitala möten

  • Så ökar dina chanser att få gehör och genomslag vid digitala möten
  • Så minskar risken för att du uppfattas som ointressant och/eller ointresserad
  • Maktspråk och maktmissbruk vid digitala möten

Att förhålla sig till och hantera toxiska personligheter och mobbing

  • Så hanterar du toxiska personer
  • Vid mobbing – råd och konkreta verktyg
  • Lär dig lugna hotfulla situationer via de-eskalering

Inga förkunskaper krävs.

TIDER
Heldagskurs med start kl 09.00 och avslutning kl 16.00. Avbrott och paus för- och eftermiddagsfika samt lunch kl 12.00-13.00.
Registrering sker mellan kl 08.15-09.00



PRAKTISK INFORMATION & ANMÄLAN

Datum & tid & Ort
16 april 2024, kl 09.00-16.00 – Stockholm
24 april 2024, kl 09.00-16.00 – Luleå
14 maj 2024, kl 09.00-16.00 – Karlskrona
15 maj 2024, kl 09.00-16.00 – Karlstad

Pris: 3.995 kr exklusive moms
I priset ingår för- och eftermiddagsfika med smörgås/bulle/kaka och lunch. I priset ingår även elektroniskt kursdokumentation som distribueras i direkt anslutning till avslutad kurs, och till samma mejladress som ni uppgivit vid anmälan.

Storgruppsrabatter
Det finns en vinning i att låta många gå samma kurs och få tillgång till samma idéer och verktyg samtidigt. På så sätt kan man utveckla inte bara individer, utan faktiskt hela organisationer och företag. Därför vill vi göra det ännu enklare för er att anmäla stora grupper till den här kursen!
Är ni 5 deltagare eller flera hör av er till oss om Storgruppsrabatt! kursbokning@skillspartner.se

Företagsinternt
Fortbildningsdagen kan även genomföras företagsinternt på plats hos er. Intresserad? Mejla kursbokning@skillspartner.se

Anmäl dig till: kursbokning@skillspartner.se
Vid anmälan uppge ditt namn, kontaktuppgifter, kursnamn och faktureringsuppgifter inkluderande eventuellt ordernummer eller hur fakturan skall märkas.

Allmänna villkor: För allmänna villkor>>
Här hittar du information om betalnings-, om- och avbokningsvillkor, etc.

Hotellrum: Hotellinformation>>
Behöver du hotellrum när du går någon av våra kurser. Här finner du rabatter på hotell i centrala Stockholm som vi samarbetar med.



Om våra kursledare


Mi Ridell
Mi levererar alltid med höga betyg från kunderna, stort engagemang och glädje. Hon är skådespelare i botten, men även utbildad av den amerikanske FBI-agenten Joe Navarro, som är världsledande inom ickeverbal kommunikation. För när det gäller kommunikation mellan oss är det inte bara vad du säger med det talade ordet som kan missförstås och leda till konflikter, utan även hur du säger det. Via vårt kroppsspråk, våra ansiktsuttryck, vår röst etc. kan vi hjälpa eller stjälpa vår dialog med andra. För kroppsspråket ljuger aldrig! 

”Jag bokar mängder av föreläsare, men Mi är en av de bästa jag lyssnat på. Tack för inspiration!
Charlotte Ovefelt Karolinska Universitetssjukhuset

”Snyggt och trovärdigt. Och framförallt: Fångandet av det som händer i rummet. Och det som hänt i rummet. Att Mi var närvarande hela dagen var extremt tydligt. I och med att Mi var så stabil och trovärdig fanns det spelutrymme.Kort sagt: Rockstar. Mi ägde”.
Jörgen Jonsson, Skillnad AB 

”Mis föreläsning var både rolig och seriös och man fick något att fundera över. hon drev dagen med smittsam entusiasm, medverkade till positiv stämning och var lyhörd och bra i dialogen. Tillgänglig både före och efter utfört arbete. Varmt tack för ett strålande utfört uppdrag”.
Handelsbanken 

”Vi på Hansen är väldigt imponerade över Mis insats. Jag kommer varmt rekommendera Mi framöver. Hon var förberedd in i minsta detalj Mi är verkligen heltäckande i sin professionalism”.
Pia Brauer Kraft, Hansen Event & Conference 

”Vi var sju personer från vårt företag som lyssnade på Mi. Hon pratade om kroppsspråk och framförde det helt underbart. Superlativen räcker inte till. Mi hade gärna kunnat hålla på ett par timmar till för min del. Alla på kontoret som lyssnade på Mi var lyriska”.
Birgitta Norman, Ernst & Young 

”Tack för en bra föreläsning! Skönt att Mi använder publiken interaktivt så vi får vara delaktiga istället för att bara sitta och lyssna. Det gör det hela roligare och mer intressant”. 
Stellan Brunnsberg, Skandia 

Henrik Mattsson
Henrik är en av de mest erfarna och kunniga i Sverige på temat konflikthantering. Under sina 24 år i rollen som utbildare har han föreläst för 100-tusentals människor och han får alltid högsta betyg från kursdeltagarna. För sin förmåga att engagera och få människor att tänka i nya banor har han nominerats till Sveriges bästa talare. Hans föreläsningar är energirika förmedlar sin kunskap med en stor dos humor, ödmjukhet och självdistans.

”Henrik är mycket bra! Den här utbildningen borde vara obligatorisk för alla människor. Jag har stor nytta av den både i arbetet och i privatlivet”
Bo Blomqvist, Chef produktionsplanering SSAB

”Henrik är en av de bästa och mest levande föreläsare som vi har haft”
Jasmina Berberovic, Personalhandläggare, Länsstyrelsen i Östergötland

”Det blev så otroligt bra med din föreläsning. Du har fått bäst betyg av allt och alla. Många framförde också lovord under konferensens gång”
Eva Jonsborg, Informatör, Fastighetsägarna Mellansverige

”Jag har aldrig någonsin tidigare haft en sådan inspirerande och kunskapsgivande föreläsare och jag har aldrig på så kort tid lärt mig så mycket!”
Nathalie Lindblom, Student Linköpings Universitet

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Malmö
040-40 50 10
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti

    * Obligatoriska fält
    Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

    Kundutlåtanden

    "Vi får alltid insiktsfulla och träffsäkra förslag på talare och inspiratörer från Skillspartner och de är ett bra bollplank i processen."

    Fredrik Göransson, Nine Yards

    " Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

    Maria Dahl, Partille kommun