Avancerad presentationsteknik

Utbildningar som lär dig addera en wow-effekt till dina presentationer. Lär dig använda klädsel, röst, kroppsspråk och rum på ett strategiskt sätt för att förstärka ditt budskap. Du får tydliga redskap för att kunna ”äga scenen”.

Modern forskning visar att det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett anförande som påverkar mottagarns upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Följaktligen kan god muntlig kommunikation vara ett direkt avgörande konkurrensmedel på en marknad där skillnaden mellan produkterna eller tjänsterna som erbjuds ofta för försumbar för kunden eller brukaren. Oberoende av om kommunikationen är extern eller intern finns det ingenting som slår tydlighet. Studier från bl a IMD och Harvard visar detta.

Powerpointpresentationer, kvartalsrapporter, säjande anföranden och vilken talarsituation som än gäller handlar i grunden om samma sak: att berätta så att mottagaren triggas och attraheras till lyssning och interaktion, oberoende ämne och talarsituation.

Syfte och mål med denna utbildningsdag i avancerad presentationsteknik är att utveckla deltagarnas förmåga att i det ”skarpa läget” nå fram med största möjliga effekt, att öka förutsättningarna för att fånga och fängsla, ta bort hinder och eventuella hämningar i den professionella talarsituationen, att utveckla förmågan att inge förtroende, att uppnå ännu vassare och effektivare muntlig kommunikation. Det handlar om att, oavsett ämne, få mottagaren att vilja lyssna!

Denna utbildning hjälper deltagarna att addera en wow-effekt till sina presentationer. De får lära sig att använda klädsel, röst, kroppsspråk och rum på ett strategiskt sätt för att förstärka budskapet. Deltagarna får tydliga redskap för att kunna ”äga scenen”.

Innehållsförslag (beroende på upplägg och önskemål)

  • Inledning/uppvärmning innefattande enkla andnings- och röstvårdsövningar. Vad händer i kroppen och hur påverkar det framtoning och uttryck
  • Vikten av att sätta sig själv i perspektiv
  • Varför ska presentationen göras, vem är mottagaren?
  • Vad är den absoluta kärnan i det jag ska berätta?
  • Vad får ingen missa?
  • Vad vill jag uppnå?
  • Språklig beredskap, vilken kunskapsnivå är mottagaren på?
  • Hur kommunicerar jag så pedagogiskt som möjligt?
  • Att använda kroppsspråk, röstläge, betoning, tempo och klädsel för att förstärka budskapet
  • Hur gör jag en så pedagogisk disposition av materialet som möjligt?
  • Kan jag använda metaforer eller liknelser för att åstadkomma större intresse och förståelse?
  • Storytelling
  • Ska jag ha ppt-bilder eller ska jag rita? Eller ska jag både visa bilder och rita? Inga bilder alls?
  • När använder jag ppt och hur komponerar jag bilderna så pedagogiskt som möjligt?
  • Hur uppnår jag nyfikenhet, förväntan, koncentration, intresse och förtroende?
  • Hur stimulerar jag till lyssning och interaktiv på bästa sätt?
  • Anföranden med och utan manus samt praktiskt agerande ingår löpande under dagen. Ständig feedback från utbildaren (och gruppen). Filmning sker vid önskemål.
  • Utvärdering, sammanfattning och summering

Ett angeläget syfte med träningen, förutom att den ska vara lustfylld, är att deltagarna vid avslutad utbildning ska ha en tydlig och funktionell ”ledstång” för att inför framtida anföranden kunna hjälpa sig själv samt vid behov kunna bistå sina medarbetar med hjälp och feedback.

Deltagarna får en enkel och konkret manual som hjälper dem att leverera muntligt med maximal effekt.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun

"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."

Ann-Sophie Gustavsson, Ringhals AB