Fotograf
Johanna Berg

Snacka inte, visa - om strategiskt bemötande, service och attityd

Tusentals människor har skrattat och känt igen sig då retorikkonsulten Kjell Dahlin föreläst om attityd och retorik på ett sätt som ingen annan gör på dagens föreläsarscen. Med sin målande berättarstil ger han exempel som alla kan ta till sig.

Kjell Dahlin brinner för det goda kundmötet, och han visar konkret hur den enskilde medarbetarens beteende och attityd har förmågan att stärka varumärket bättre än vilken reklamkampanj som helst. Det går inte att kommunicera på det sätt vi alltid har gjort och ändå förvänta oss ett annat resultat.

Presentation

Det är nya tider som kräver en uppdaterad inställning till begreppet service och en ny syn på retoriken. Säg inte med ord att du till exempel är kundvänlig, miljömedveten eller kreativ, visa det istället genom dina handlingar och din attityd. Du måste ge mottagaren en upplevelse, du ”överlever” inte om du bara smälter in, du måste sticka ut. Det är först då du övertygar på ett genuint sätt.

Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handlingar och beteenden samt att de företag som i sin kommunikation lyckas gå från ord till handling är framgångsrikare.
– Kjell Dahlin

På ett högst personligt, intelligent och humoristiskt sätt föreläser Kjell om kundservice, kundbemötande, attityder, inställning, ”storytelling” och upplevelsekommunikation.

Kjell är fil kand. i retorik, författare och föreläsare. Han har sedan 20 år arbetat med kommunikations- och attitydfrågor inom näringslivet. En bred bakgrund som spänner över områdena service, försäljning, marknadsföring och HR har gett Kjell Dahlin många erfarenheter att ösa ur. Hans bok ”Popretorik – Upplevelsekommunikation som övertygar” vann ett hedersomnämnande i tävlingen ”Årets Ledarbok”.

Exempel på teman och rubriker

Ett varumärke blir aldrig starkare än dess medarbetares handlingar, attityd och beteende
I föreläsningen blandar Kjell Dahlin på ett lättsamt sätt forskning kring kommunikationspsykologi med egna humoristiska upplevelser under alla sina år i svenskt näringsliv. Han visar tydliga exempel på företag och medarbetare som genom sina handlingar och attityder fått bättre resultat än påkostade traditionella marknadsföringsinsatser. Han visar på de ”fyra små jävlarna” som varje människa bär, och som kan ställa till det i vår dagliga, mellanmänskliga kommunikation.

Kjell visar även att all tillitsskapande beror på vår förmåga att skapa relationer, och relationer föds, gror och utvecklas av en enda sak – vår förmåga att kommunicera och nå fram (och in) hos medmänniskor. Kjell visar vidare på att upp emot 95 % av all kommunikation i dag når ut, men inte in hos mottagaren. Han visar hur ni ska göra för att tillhöra de 5 % som faktiskt lyckas med sin kommunikation.

Mönster eller Monsterbeteende?
Kjell föreläser om sin unika modell ”Se & Le”. Han har bevis på att företag han jobbat med, som ser och bekräftar sina medarbetare och kunder ökar både trivsel och ekonomiskt resultat. Han tar upp forskning kring ämnet där det bevisligen händer något positivt hos medmänniskor som känner sig sedda och bekräftade. Kjell menar att visserligen är retorik konsten att tala, men år 2014 är det troligen än mer effektivt att se det som konsten att se och bekräfta sin omgivning.

Attitydbarometern – hur du attitydboostar dig själv!
Det finns inget som är så känsloladdat som att tala om medarbetarnas attityd. Folk börjar skruva på sig direkt. Men vad skulle hända om vi avdramatiserade begreppet attityd? Och istället såg attitydsträning som vilken mental träning som helst. Vad skulle hända om varje medarbetare upptäckte sin alldeles egna Attitydbarometer, och lyckades höja sig själv 5-10 % på denna skala?

De företag som jobbat efter den unika modellen Attitydbarometern, kan visa på att medarbetarna varit mer tillfreds efter ett år. De tycker också att deras kollegor blivit trevligare, likaså kunderna. Tur? Eller bara ett resultat av förhöjd attitydsmedvetenhet…Lär dig att utforska er Attitydbarometer även du.

Storytelling – lönsamma berättelser
Att använda berättelser som ett konkurrensmedel är ett av de bästa sätten att positionera sig år 2014. Berättelser kan lagras en hel livstid hos människan. Det handlar om att tränga förbi hjärnans kortidsminne och istället nå långtidsminnet. Visste du att information som inte sätts i ett sammanhang där det skapar en bild (en storys huvudsyfte) kan lämna vårt minne och medvetande inom 30 sek. Medan en bra berättelse kan leva kvar i oss för all evighet.

Kjell lär er tricksen, och tar upp egna erfarenheter då han, eller andra människor och varumärken blivit positivt påverkade av en berättelse, eller en medmänniska som genom handlingar och beteende utövat kraften hos berättelser.

Referenser

Ska du bara lyssna på en enda föreläsare i år, lyssna då för Guds skull på Kjell Dahlin.
Chef, Intrum Justitia

Kjell lyckades med konststycket att hålla hela auditoriet fullständigt trollbundna. Han levererade härliga berättelser från verkligheten med en varm humor. På ett tydligt sätt visar han hur viktigt det är att leva sitt varumärke.
Chef, Preem

Arbetar du med service i någon form kommer föreläsare Kjell ge dig nyttiga insikter och många skratt. Han är ett måste om du jobbar med service!
JBusiness Consulting Director, GENESYS

Föreläsare Kjells budskap handlar om insikten att det vi i framtiden säljer inte är tjänster, det är känslor!
Customer Service Manager, VIASAT

Kjell visar hur viktig attityden är som ett strategiskt kommunikativt verktyg då man vill nå fram, beröra och övertyga en målgrupp.
Sverigechef, FRITIDSRESOR

Kjell är en ovanlig retoriker. I hans värld handlar retorik inte om vad man säger utan om vad man gör. Kjell vågade, på ett kärleksfullt sätt, utmana vår grupp på ett sätt som är avgörande för att man ska utvecklas. Alla lämnade rummet mer motiverade än tidigare till att fokusera på det väsentliga i vår verksamhet.
Chef, Friends

Vår eftermiddag med Kjell var fantastiskt rolig och inspirerande och gick alldeles för snabbt. Kjell förmedlade på ett mycket bra sätt vad god service är och hur jätteviktig rätt attityd är.
Chef, Systembolaget

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."

Anna Karin Laurenius Kohle, TRR Göteborg

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun