Vad är det egentligen som påverkar hur vi tar in budskap?
Varför triggas och attraheras vi till lyssning och interaktion av vissa men mindre av andra?
Det här är frågor som alltid är viktiga men som blir extra relevanta när vi talar om det digitala mötet och den digitala presentationen. Dessa har varit på frammarsch under flera år. Detta är naturligtvis positivt, inte minst med anledning av det vi måste göra för att främja hållbarhet och miljö.
Men det filter, när vi kommunicerar digitalt, som ska trängas igenom kräver för hållbara presentationer i längden att vi förstärker den muntliga kommunikationen liksom allt som hör därtill, det vill säga hur vi retoriskt och pedagogiskt förhåller oss till innehållet.
Vad vi säger är viktigt, HUR kan avgöra genomslaget!
En sak kan vi vara klara över: god muntlig kommunikation, oavsett form, handlar om oerhört mycket mer än enbart innehållet. Modern kommunikationsforskning från Harvard och IMD visar detta påtagligt.
Den som har insikt och kunskap om de grundläggande faktorer som ytterst påverkar mottagarens upplevelse när vi kommunicerar muntligt, i det digitala eller fysiska sammanhanget, har en fördel.
I sina föreläsningar och workshops synliggör Per Furumo i samspel med deltagarna vad det handlar om och utifrån detta introduceras ett tydligt, enkelt och funktionellt verktyg.
UR INNEHÅLLET
- Rösten – vårt mest ursprungliga och grundläggande (i samspel med kroppen) verktyg. Och alltjämtviktigaste!
- Vad är det som berör och påverkar?
De senaste rönen utifrån kommunikationsforskning från Harvard, IMD och andra ledande institutioner - Att gå igenom det digitala filtret. Vad handlar det om?
- Introduktion till verktyget ”talarguiden för den digitala talarsituationen
- Hur åstadkommer jag ”säljande”, vinnande retorik? Vägledning för intressantare (och mer stimulerande!) samt tydligare berättelser.
- Retoriska och pedagogiska verktyg för att i det digitala sammanhanget säkra interaktion och delaktighet.
- Samspelet mellan tal, Powerpoint, white board eller eventuella andra hjälpmedel.
- ”Dramaturgins” och timingens betydelse för mottagarens upplevelse och hur vi kan ”trigga, attrahera och stimulera” till lyssning och inter aktion oberoende av ämne och innehåll.
- Att oberoende av ämne och innehåll, i det digitala eller fysiska sammanhanget, alltid äga den professionella talarsituationen.
- Vid önskemål kan även inkluderas: Hur hanterar man eventuell nervositet och hämningar?
OM FÖRELÄSAREN & UTBILDAREN
Per Furumo, konsult i talarträning/retorik/presentationsteknik. Som röstspecialist sticker Per ut bland Sveriges retorikkonsulter. Bland kunderna finns en mängd av våra stora företag och organisationer, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra.