Fotograf
Thomas Svensson

Sharkonomics - Attack- och försvarsstrategier för företag och organisationer

Hajar är inte bara naturens mest fruktade rovdjur, de är också strategiska och effektiva, egenskaper som kan vara till nytta även i affärslivet, enligt författaren och bloggaren Stefan Engeseth. I sin senaste bok Sharkonomics,  beskriver han hur även mindre företag, genom att ta lärdom av hajars beteenden, kan lyckas ta marknadsandelar från sina betydligt större konkurrenter.

En föreläsning med Stefan Engeseth levererar nytänkande. Stefan är en av Europas mest kreativa affärsutvecklare. Han föreläser över hela världen och är även gästprofessor.

Sharkonomics är hans fjärde bok, som nyligen släppts på japanska, kinesiska och vietnamesiska.

Presentation

Genom att studera hajens beteendemönster, instinkter och karaktärsdrag – till exempel att jaga i flock och att hitta den döda vinkeln – har Stefan Engeseth utvecklat ett antal affärsstrategier som kan vara användbara för företag som, oberoende av storlek, vill utmana sina konkurrenter. Men Sharkonomics handlar inte bara om attack, utan tar även upp strategier för hur företag kan försvara sig mot angrepp.

I naturen måste hajarna förflytta sig för att överleva, men i affärsvärlden har ofta storföretagen fastnat i sin egen historia och det finns en risk att de blir hajmat. Hajar producerar inte PowerPoints i tid och otid, de tar i stället en rejäl tugga av sitt byte.
– Stefan Engeseth

I föreläsningen Sharkonomics tar Stefan Engeseth upp frågor såsom;

  • Hur kan ni attackera nya affärsmöjligheter?
  • Vad kan ni lära av hajars attack strategier som utvecklats i mer än 420 år?
  • Hur aggressiva är ni idag, hur aggressiva kan ni bli?
  • Hur skulle konkurrenterna attackera ert företag/bransch?
  • Arbetar ni idag med försvar? Vad kan ni lära av hajars försvarsstrategier?
  • Hajar dör om de inte simmar, hur fort simmar ert förtag i relation till konkurrenterna?
  • Hur gör man för att inte fastna i historien och simma mot framtiden?

Stefan Engeseth levererar nytänkande lösningar inom ledarskap, affärsutveckling, strategi, Internet/sociala medier, marknadsföring, varumärken, försäljning, kreativitet/produktutveckling och anpassas till olika branscher. Stefan åtar sig uppdrag som föreläsare och moderator. Han leder även workshops med inriktning på kreativitet, inspiration med syfte att ge nya synsätt på företagets möjligheter.

Stefans idéer är ofta innovativa och framtidsorienterade, ibland på gränsen till vad som anses traditionellt acceptabelt. Dock, baseras alla idéer på verkligheten om att utan innovation och visioner så överlever inte företag i dagens konkurrensutsatta affärsvärld. Stefan har hållit hundratals föreläsningar och workshops i olika delar av världen för företag och akademiska institutioner.

Tidigare boktitlar av Stefan: Detective Marketing; One – A Consumer Revolution for Business; The Fall of PR & the Rise of Advertising.

Företag som som deltagit på Sharkonomics-föreläsningar
Google. Spotify. Disney Nordic (HK). TEDx. Ericsson (HK). TRE. DI. Audi. VISA. Statoil. Oracle. OMD. Danske Bank. Roche. Strålfors. Handelsbanken. Absolut Vodka. Swehockey. Sandviken. Nokia. ICA. AGA Gas. Coca-Cola. Pepsi. Yahoo. Nobelprize. Oriflame Cosmetics. Posten. Turkish Airlines. Berkeley. Universal Pictures. Stockholm School of Economics. AGA. AstraZeneca. Sveriges Annonsörer. Göteborgs Kex. Barilla. Vitamin Well. IBM. DN. GP. Villeroy & Boch Gustavsberg. Binero. Fortum. Gulltaggen. Linde AG. Swedish-American Chamber of Commerce. Silicon Vikings. IHM. KTH. Skanska. VW. Life Technologies. Big Image. Canon. DMP. Elite Hotels. Proffice. MediaCom. Grand Hotel Marstrand. Best Friend Sweden. Mynewsdesk. IBM. Odd Molly. Flygtaxi. Mannerstråle. SEB. TV4. McCann. Swedma. FEI. Anfo. Villeroy & Boch Gustavsberg. PostNord. Comhem. IHR. Swedbank. Founders Alliance. Selldorado. Grant Thornton. Göteborgs Kex. Barilla. IRM. TeliaSonera. Södra Teatern. SRV återvinning. Tango Sponsring. Stockholm Innovation. SAS. Rewir. London Speakers Bureau. General Mills. Scandic. Natural Products Scandinavia. Marknadscheferna. Assa Abloy. Smurfit Kappa Onwell. Previa. Golfstore. Brio. UC. Ranstad. Ottoboni. Qgroup. Folktandvården. Creuna. The Swedish, Finnish and Danish Marketing Associations. DDB. McCann. Grayling. Tieto. Microsoft. hasan & partners. Mfl.

Turné i Nya Zeeland, Australien, Tyskland, Norden och en månads turné i hela USA.

Exempel på teman och rubriker

  • Sharkonomics – attack- och försvarsstrategier för företag och organisationer
  • Marknadsföring, varumärken och sociala medier
  • ONE – bli ett med kunden. ONE kan anpassas till ledarskap, internet/sociala medier, marknadsföring, försäljning, varumärken, kreativitet/produktutveckling samt till olika branscher
  • The Fall of PR and the Rise of Advertising
  • Detective Marketing
  • Workshops med inriktning på kreativitet, inspiration och nya synsätt på företagets möjligheter
  • Den dolda vinkeln

Referenser

To survive, companies have to behave like sharks – if they don’t keep moving they will drown.
Richard Branson

Stefan Engeseth är annorlunda. Hans teorier är lika enkla som geniala, men framförallt innovation. Stefan fick oss att tänka nytt. Tänka rätt. Tänka framåt.
Anders Erlandsson, vd, Silvent AB

En dag med Stefan gjorde oss uppmärksamma på både hot och möjligheter som vi kanske inte annars reflekterat över. Med sin unika kunskap, entusiasm och humor attackerade han oss, och vi fick en mängd värdefulla insikter att ta med oss. Tack Stefan, för en mycket inspirerande dag i hajarnas vatten!
Katarina Stern/ Magnus Alholme, Marknads- och försäljningsansvariga, Borås Elhandel

Stort tack för en superföreläsning!!!!!
Kristina Cohn Linde, VD, Marknadsföreningen i Göteborg, MiG

Vi tredubblade omsättningen efter en Sharkonomics föreläsning.
Juhani Heikkilä, VD, Bite Mark och Anläggning AB

Stefan presterade sin nya bok ”Sharkonomics” på ett mycket karismatiskt sätt. Att dra paralleller mellan företags och hajars beteende skapade diskussioner och ett nytt sätt att tänka. Stefan bjöd på en föreläsning fylld av energi, kreativitet, erfarenhet och delaktighet från publiken. Något jag starkt kan rekommendera för kommande evenemang!
Christoffer Blomberg, Marketing Manager, The Swedish American Chamber of Commerce in San Francisco and Silicon Valley

Stefan Engeseth är en fantastisk föredragshållare!
Peo Axelsson, VD, Marknadscheferna

Creative parallels to the world of nature and sharks and provides a fresh look at business.
Merci Olsson, Marketing and Communications Director, Nobelprize.org

Stefan Engeseth is really a star and brilliant on stage! The audience loved his Sharkonomics lecture!
Lauri Sipilä, CEO, Finnish Marketing Association

A stimulating read!
Prof. Philip Kotler

Finally something new and fresh! Straight to the point!
Tonje Elisabeth Aaroe, Industry Manager, Google

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

" Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

Maria Dahl, Partille kommun

"Vi anlitar Skillspartner eftersom det är otroligt tryggt, pålitligt och med snabb återkoppling. Vi har samarbetat under många år och vi har aldrig blivit besvikna. Skillspartner har fingertoppskänsla och en professionalism att alltid plocka fram rätt talare till vår organisation och tillfälle. Jag kan starkt rekommendera alla att vända sig till Skillspartner.  Ni kommer inte att bli besvikna."

Ingemar Gustavsson, Actemium