Göran Adlén En av Sveriges mest prisbelönta föreläsare, författare & trendspanare

Fotograf
Knut Koivisto

En av Sveriges främsta inspirationsföreläsare och trendspanare

Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare och framtidsanalytiker de senaste 15 åren. Hans föreläsningar ger inspiration, tankar och reflektioner om vad som kommer att hända i framtiden oavsett om han talar om framtid, digitalisering, kommunikation. Göran passar som föreläsare oavsett om det är det stora eventet med flera tusen deltagare eller om det är en föreläsning för en ledningsgrupp eller styrelse, föreläsningar på kickoffer, inspirationsdagar, kundträffar och branschträffar

Intresserad av en spännande och inspirerande föreläsning med Göran Adlén. Konstakta oss på Skillspartner så berättar vi mer!

Presentation

Göran Adlén föreläser inte om ett ämne. Han har inte bara en föreläsning, utan skräddarsyr nästan alla uppdrag skräddarsyr efter vad hans uppdragsgivare har för mål och syfte med sitt event. Görans föreläsningar uppdateras ständigt, och är en intressant blandning av fakta, forskning, underhållning och praktisk psykologi.

Göran Adlén är civilekonom, creative director och reklammakare som har arbetat med flera internationella varumärken. I över 13 år var han lärare i marknadsföring och marknadsanalys på IHM Business School, men är sedan 16 år tillbaka en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare, utbildare och rådgivare med över 3 000 genomförda föreläsningar i bagaget.

2014 blev Göran Adlén “Årets föreläsare” och fick det prestigefulla Narrenpriset av Svenska Eventakademin. Han har flera gånger blivit nominerad till “Årets talare” och fått hedersomnämnande vid “Stora Talarpriset” tre år i rad.

När Göran Adlén inte föreläser jobbar han med skräddarsydda utbildningar för företag eller som konsult för både stora och små verksamheter med strategiska framtidsfrågor. Han är även författare till fyra böcker, bland annat storsäljaren “Framtiden är inte vad den brukade vara”.

Exempel på teman och rubriker

Är det analoga det nya digitala?
Robotar som kan dela hjärna med andra robotar, röststyrda betjänter som styr vår vardag, miljarder intelligenta prylar som bildar ett gigantiskt internet of things, självkörande bilar, 3d-printade kroppsdelar, intelligenta sängar som gör att vi kan sova bättre och kuddar som gör att vi kan andas bättre. Allt kan digitaliseras. För en del är det skrämmande, för andra är det en enorm möjlighet.

Maskinerna kommer att vara överlägsna oss i mycket. Det kommer att bli enorma förändringar. Det finns också enorma möjligheter, om man gör rätt, men redan nu ser vi många som har misslyckats med sina digitala satsningar. Det är lätt att göra fel. Det är lätt att glömma människan. Det är lätt att glömma syftet med digitaliseringen. För mitt i den stora digitaliseringseran så ser vi fler och fler analoga branscher som växer. Made by hand kommer att bli ett av framtidens stora konkurrensmedel. För framtiden är inte digital. Framtiden är inte heller analog. Den är digilog. De är de de som förstår hur man blir digilog som kommer att bli framtidens vinnare. Hur blir man då digilog? Det berättar Göran om i den här föreläsningen som visar vart tekniken är idag och vad vi kommer att se de närmaste åren och vad man ska göra för att inte köra vilse i den digitala snårskogen.

En himla massa arbetsglädje
Arbetsglädje handlar inte bara om att klä ut sig på fredagar under en ”happy friday”. Arbetsglädje handlar inte heller bara om att hitta på galna upptåg på jobbet en dag i veckan och tro att desto mer vi skrattar då desto lönsammare blir vi. Arbetsglädje handlar om något mycket större.

Det handlar om respekt för varandra. Det är när vi kan släppa det egocentriska ”jag”-tänket och införa ett ”tillsammans”-tänk som vi känner arbetsglädje på riktigt. Och när ödmjukheten kommer först och man inser att ödmjukhet och respekt för andra är viktigare än kunskap.

En stark företagskultur skapas inte av strategier, pengar och konsulter. Den skapas av människor. Människor som respekterar varandra, som ser sina medarbetare och stöttar varandra.

En himla massa arbetsglädje skapas på företag och organisationer när man förstår att det faktiskt går att ändra sig. Du behöver gilla att förstå människors beteende och du behöver förstå varför din omgivning agerar som den gör. Gör du det får du en så mycket roligare arbetsplats att jobba på. Den här föreläsningen ska vara som en energibomb för själen. Den är rolig och underhållande, den är spännande och fylld med konkreta verktyg som bygger på den senaste forskningen över hur man skapar arbetsglädje.

Framgångsbedrägeriet
Du behöver inte hoppa på ett ben upp på Mount Everest för att vara framgångsrik, eller springa ett ultramaraton på årets enda lediga dag och du kan inte vara på topp och högprestera varenda dag året om. Du behöver inte lägga upp varenda måltid, vartenda träningspass med ständiga statusuppdateringar på Facebook och Instagram. Du behöver inte göra något.

Det här är en viktig föreläsning om att trotsa alla måsten, om varför man faktiskt inte behöver sätta mål hela tiden, eller att man måste ha struktur i livet och inte heller måste bygga upp något personligt varumärke, inte alltid tänka så stort och mycket mer. Så gör mindre och åstadkom mer och du kommer att må så mycket bättre och samtidigt få så mycket bättre resultat.

Detta är en föreläsning där man lugnt kan säga att den går emot väldigt mycket av vad du har hört och läst de senaste åren. Men allt bygger på senaste forskning, studier och så en hel del eget tänkande. Det är en riktigt underhållande föreläsning med många aha-upplevelser. Och framför allt kommer du att få mycket mer gjort, må så mycket bättre och inse att ditt nya mantra blir ”skit i det du” efter att du har lyssnat på den här omskakande och befriande föreläsningen

Liten, snabb och fylld av kärlek
Framtiden är inte nattsvart. Framtiden är euforiskt ljus. Du bestämmer själv hur du ska se på din framtid. Det här är en viktig trendrapport! Stora förändringar står för dörren de närmaste åren och vi kommer att se dem i världen, i näringslivet och i samhället i stort. Många jobb kommer att försvinna och ersättas av nya typer. Många jobb kommer att slås ut och ersättas av helt nya typer av arbeten. Samtidigt kommer gamla varumärken att få en renässans.

I föreläsningen visar Göran Adlén på hur köpstilar och köproller kraftigt förändras. Hur nya generation Z förväntas agera både som konsumenter och som arbetstagare. Du kommer att få höra hur företagen blir de nya politikerna som har möjlighet att skapa en bättre värld och ett hållbarare samhälle och varför det inte längre handlar om att bara skapa snackisar utan att nu skapa ett drama istället.

Göran berättar om reklam som blir underhållning med minimalistiska budskap, om vår tids serotininjakt, och får du förstås höra Görans tankar om hur du genom det nya digitala ledarskapet får ditt företag eller din organisation att lyckas ännu bättre i framtiden.

Den här föreläsningen är baserad på Göran Adléns senaste trendrapport och hans senaste bok ”Liten, snabb och fylld av kärlek”. Det är en optimistisk och omskakande föreläsning. För det handlar om att tänka om. Förändra sig. Förbättra sig. För tänk, det var inte bättre förr. Det var bara förr.

Referenser

Göran Adlén har det mesta – budskap, humor och skapade en positiv stämning. För att inte tala om alla igenkännande skratt.
Luftfartsverket

Entusiastisk, driven, karismatisk. Tydlig men även rolig och med ett stänk av allvar.
Öhrlings PriceWaterhouse Cooper

Mycket kompetent trendanalytiker och talare. Estradör som har förmågan att presentera ett allvarligt problem på ett fängslande och underhållande sätt.
Styrelseakademien

Gick dit med höga förväntningar och han levererade. Rolig, intressant och tankeväckande att lyssna på.
Arthur D. Little

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti
Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

Kundutlåtanden

"Jag är väldigt nöjd över samarbetet med Skillspartner. De är lyhörda och kommer alltid med bra förslag på föreläsare utifrån mina önskemål och ramar. Samarbetet är smidigt och de är lätta att nå och kommunicera med.  Resultatet är alltid mycket kvalitativa och omtyckta föreläsningar som deltagarna lovordar."

Sonia Koppen, Vision

"Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."

Ann-Sophie Gustavsson, Ringhals AB