Vad är framgångsfaktorn för effektiviteten hos ett team?

Publicerat: 4 september, 2023

Google snubblade över spännande resultat när de ställde frågan ”Vad är den viktigaste framgångsfaktorn för effektiviteten hos ett team?”

Googles HR -avdelning satte i gång en omfattande datainsamling som de offentliggjorde 2015. De gav arbetet namnet Projekt Aristoteles. Trots att det är några år sedan är den fortfarande viktig när det kommer till ledarskap och organisation för den pekar på viktiga framgångsfaktorer.

Under två år undersöktes över 180 team för att se vilka egenskaper som gör ett team effektivt. Man började med att definiera: vad är ett effektivt team? De som tog sig an detta arbete var forskare företagets bästa statistiker, psykologer, sociologer och ingenjörer. De ville förstå och finna orsaken till att vissa team fungerade sämre, medan andra fungerade effektivt och nådde höga resultat.

Google, som så många andra hade en föreställning om att de bästa teamen bestod av de allra duktigaste medarbetarna, stjärnorna. De visade sig vara fel. I en sådan grupp är det nämligen stor risk för att personerna fortsätter att prestera individuellt och att de ibland till och med ibland tävlade med varandra.

“Det dagliga arbetet i moderna organisationer bygger till stor del på samarbete och teamwork.”

Så, om det inte handlar om kompetens, handlar det om personlighetsstil då? Nej, man fann fortfarande inga gemensamma nämnare. Man fick ställa en annan forskningsfråga och få ett nytt fokus. Då valde man att titta på hur medlemmarna i teamet behandlade och samarbetade med varandra och då trädde ett tydligt mönster fram hos de mest effektiva och välfungerande teamen. Det visade sig att kulturen var det avgörande. I de fungerande arbetslagen fanns ett klimat där medlemmarna inom gruppen hade vad Google beskrev som ”social sensitivity” (som jag kallar emotionell förmåga), hur de pratade med och behandlade varandra vägde tyngst.

En djupare analys avslöjade till sist fem framgångsfaktorer i de bästa teamen och som saknades i de team som fungerade sämre.

De fem framgångsfaktorerna är:

  • Psykologisk trygghet
  • Tillförlitlighet
  • Struktur och tydlighet
  • Meningsfullhet
  • Göra skillnad

Även andra har kommit fram till samma sak. En av dem är Amy C. Edmondson, professor i ledarskap och management vid Harvard Business School och expert på ämnet. 2014 publicerade hon en stor översiktsartikel över den forskning som gjorts och konstaterar att bland annat psykologisk trygghet:

  • Möjliggör för team att prestera, speciellt viktigt när det råder osäkerhet och vad som ska göras och behovet av kreativa lösningar är stort. Då vågar medarbetarna vara kreativa.
  • Det är avgörande för lärandet. Mycket av lärande sker mellan medarbetare och mellan medarbetare och ledare genom frågor och att man delar med sig av kunskap och, viktigt, att man kan ta emot kunskap av andra.
  • Det gör så att alla i teamet vågar göra sin röst hörd, man breddar på så sätt kompetensen.

Dessa undersökningar visar, enligt mig, att vi ibland koncentrerar oss lite för mycket på olika modeller, teorier och tekniker. Det skulle vara skönt om en färdig teknik skulle lösa våra problem men egentligen handlar det om att arbeta med människor och beteende. Det handlar om att förstå, Axel Targama (Chefsutbildare och grundare av Executive MBA-program och Göteborgs Managementinstitut) talar i sin bok Ledning och förståelse, en förståelsebaserad syn på utveckling av människor och organisationer om att det först och främst handlar om att förstå hur vi själva och andra fungerar, förstå grunden för kommunikation och förstå hur den organisation vi arbetar inom fungerar och vad som ligger inom ramen för ledarskap. Det är också så vi kan skapa självledarskap i våra organisationer.

Det vi kan lära oss av Projekt Aristoteles är att vi ska skapa ett klimat där alla känner sig trygga, kunna kommunicera och vara tydlig inom organisationen när det gäller visioner, mål och vilka resultat vi vill ha. Vi får inte falla i fällan och tro att kortsiktiga lösningar kommer att ge oss långsiktiga resultat.

Gästskribent: Christina Haugsöen, föreläsare & utbildare i över 20 år med fokus på organisation, ledare och medarbetare


Christina Haugsöen
Christina har arbetat med ledarskap, effektivitet, organisationsutveckling, kompetensutveckling, medarbetarskap, kommunikation och beteendevetenskap i mer än 20 år. Hennes mål är att hjälpa ledare och medarbetare att bli trygga i sitt arbete, att få en gedigen verktygslåda att välja ifrån. Tillsammans med ledare, ledningsgrupper och medarbetare arbetar hon för att skapa effektivitet och trivsel på arbetsplatser. För Christina ligger alltid människan i fokus. Hon kombinerar framsteg inom neurovetenskaplig forskning med bland annat ledarskapsteorier. Med detta som perspektiv ökar medvetenheten runt ledarskap och kommunikation. Genom att medvetandegöra dessa mekanismer kan kommunikationen utvecklas till ett effektivt verktyg för både ledare och grupp.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Malmö
040-40 50 10
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti

    * Obligatoriska fält
    Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

    Kundutlåtanden

    "Skillspartner är alltid lyhörda för våra behov och levererar utifrån dem förslag som också motsvarat våra förväntningar. Jag rekommenderar andra varmt att anlita Skillspartner."

    Ann-Sophie Gustavsson, Ringhals AB

    " Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

    Maria Dahl, Partille kommun