Tänk nu möter vi en generation på arbetsmarknaden som aldrig upplevt hur man kopplade upp sig med ett modem i hemmet och kan inte förstå att folk skrek högt i hemmet ”Ta inte telefonen jag håller på att koppla upp mig” och som aldrig sett en telefon med nummerskiva. Jo, möjligen på något tekniskt museum. De är de som börjar anställas nu. Generation Z. De som är födda 1996 och framåt. De som tillhör den första riktigt digitala generationen. Det är de som vi ska anställa. De är de som vi ska få att passa in företagskulturen. Eller ska vi det förresten? Tänk om det är vi äldre som ska lära oss att tänka nytt? Tänka annorlunda. Våga tänka arbete på nytt sätt.
Arbetsmarknaden är inne i en stor förändring. I Sverige pratar vi om arbetskraftsbrist, i USA om ”det stora talangkriget”. Det är en väldigt stor skillnad. I Sverige ska vi fylla ut vakanser, i USA jagar de, de allra bästa. Och för att locka till sig de allra bästa så måste man tänka nytt. Ta exempelvis L’Oréals huvudkontor i San Fransisco där erbjuder man de anställda concierge-service för 5 USD i timmen. Då kan man få hjälp med att gå ut med hunden, tvätta bilen, gå handla eller något annat som den anställde behöver hjälp med. Varför gör man det? Jo, för att bli den allra attraktivaste arbetsplatsen. Men det handlar inte bara om den fysiska arbetsplatsen som ska bli attraktiv.
Microsoft hade före pandemin 39 procent av de anställda som bodde på olika platser. Nu är siffran 73 procent. Före pandemin var två av tre arbetsgrupper boendes i samma stad. Nu en fjärdedel. Kontoren börjar stå halvtomma i USA, medan man i Sverige fortfarande rekryterar lokalt. Men hur länge kan man göra det? Inte så länge till. Det krävs att man tänker nytt.
Ska man vinna talangerna krävs inte bara ett häftigt kontor och att man har skrivit in passion i företagskulturen. Detta uttjatade ord som inte betyder något längre. Det handlar istället om att hitta bra arbetsformer och flexibilitet. Vill du ha de bästa så går det inte att göra som förr.
Du kan inte berätta för Generation Z att det fungerar inte att arbeta på distans, om nu jobbet tillåter det såklart. De vet att det fungerar. Det är ju en digital generation vi möter. De är uppväxta i en digital miljö. Men denna generation ser inte på arbete som man gjort tidigare. Du har säkert hört begreppet quiet quitting. Att man arbetar sin arbetstid och sedan går hem. Betyder de att de är lata? Nej, för dem är inte livet lika med arbetslivet utan livet är livet. Livet innefattar så mycket mer än bara arbete. De ser inte arbetskamraterna som sin familj. Behöver det här vara dåligt? Frågar du mig är det korta svaret, Nej! Vi måste se till att få välmående arbetskraft som presterar bra och som mår bra. Det är avgörande om vi ska ha en chans att vinna talangkriget. För en sak ska du veta att det kriget är redan över och talangerna vann. Så det är lika bra att börja tänka om och skapa nytt. Förr det var inte bättre förr. Det var bara förr.
Gästskribent: Göran Adlén
Om Göran Adlén
Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare och framtidsanalytiker. Hans föreläsningar ger inspiration, tankar och reflektioner om vad som kommer att hända i framtiden oavsett om han talar om framtid, digitalisering, kommunikation. Göran passar som föreläsare oavsett om det är det stora eventet med flera tusen deltagare eller om det är en föreläsning för en ledningsgrupp eller styrelse, föreläsningar på kickoffer, inspirationsdagar, kundträffar och branschträffar.