Återhämtning i vardagen: Vad är det och hur får man till den?

Publicerat: 24 oktober, 2023

Vårt moderna liv präglas ofta av ett hektiskt tempo och konstanta krav. Vi jonglerar arbete, familj, sociala aktiviteter och personliga mål i en aldrig sinande ström. I detta hektiska klimat kan det vara lätt att hamna i ett tillstånd av kronisk stress och vid ytterligare belastning kan den berömda väggen torna upp sig. I dagsläget vet alla och en var att botemedlet mot stress stavas återhämtning. Men vad är återhämtning egentligen och hur för man in den i sin hektiska vardag?

Vad är återhämtning?

Återhämtning är processen där kroppen och sinnet återställs och laddas upp efter fysisk och/eller mental ansträngning. Det finns ingen aktivitet som alltid är återhämtande i alla lägen. Vad som är återhämtande beror på vilken del av dig som är mest ansträngd just nu. Det finns nämligen fyra olika typer av trötthet och därmed fyra typer av återhämtning.

  • Fysisk trötthet kommer av kroppslig ansträngning och avhjälps med just kroppslig vila: sitta ner eller sträcka ut sig och få i sig mat och dryck på regelbunden basis.
  • Mental trötthet uppstår genom dito ansträngning: tänkande, analyserande, planering, projektledning, informationsbearbetning, särskilt under tidspress och i stökiga miljöer. Nu är det hjärnan som behöver återhämtning genom tystnad, meditation, stillsamt pyssel, musik, rörelse eller annat som låter skallen vila. Motion tröttar ut kroppen men rensar ofta skallen. Även mikropauser är hjälpsamma. Mobilen är däremot ingen bra hjärnvila.
  • Känslomässig trötthet uppstår ur mellanmänskligt samspel. Dagliga kontakter med kollegor, kunder, patienter, klienter, elever, den egna familjen med flera ställer krav på vår förmåga att hantera känslor, vara diplomatiska, förhandla, kompromissa och vara tillmötesgående. Exempel på relevant återhämtning här är egentid, prata med en duktig lyssnare eller helt enkelt få vara barnslig, skratta och leka av sig.
  • Sömnighet är den trötthet som kommer när vi varit vakna tillräckligt länge. Den botas bara med sömn och det är klokt att spara sömnen till natten.

Som du märker kan återhämtning vara både passiv och aktiv, kort och lång och ske i såväl som utanför arbetet. I mångt och mycket är det kontrasterna i livet som ger påfyllnad.

Några praktiska tips

  1. Skapa randiga dagar: Detta innebär att du strukturerar dina dagar så att du ständigt växlar mellan aktivitet och återhämtning såsom beskrivits ovan. För att förebygga stressrelaterad ohälsa kan det vara klokt att prioritera återhämtningen även om du inte har lust eller känner att den behövs just då. Ett första steg kan vara att introducera korta bensträckare mellan t ex arbetsmöten.
  2. Håll isär arbete och fritid: Arbeta på arbetstid och var ledig när du ska vara ledig. Undvik därför att älta jobbet utanför arbetstid, kolla inte mejlen och se till att göra dig oanträffbar om du inte absolut måste vara tillgänglig.
  3. Odla dina fritidsintressen. Vi människor mår bra av att ägna oss åt en bredd av lustfyllda, stimulerande, utvecklande aktiviteter där vi tillåts vara kreativa och gärna sociala. Att ha intressen utanför arbetet kan därför berika oss och gynna hälsan. Om du bara satsar på arbetet riskerar tillvaron att bli torftig. Jobbet blir ditt allt och får oförtjänt stor betydelse. Håll utkik efter kontrasterna i tillvaron. Har du ett mentalt krävande arbete kan det vara skönt med mer handfasta fritidssysslor och/eller sådana som stimulerar hjärnan på annat sätt än på jobbet.
  4. Maxa inte din kalender: Se alltid till att ha ”luft” i din kalender. Om du pressar in alldeles för mycket i almanackan riskerar återhämtande aktiviteter att förvandlas till måsten och borden och öka, snarare än minska stressen. Om du ska introducera något nytt i kalendern kan det vara klokt att plocka bort något annat. Dygnet har 24 timmar, oavsett hur ambitiös du är.
  5. Öva på att göra en sak i taget: Att göra flera saker samtidigt för att maximera din effektivitet resulterar i mental trötthet, glömska, bristande fokus med påföljande misstag och därtill hörande irritation, skam och grämelse. Träna på att göra en sak i taget med uppmärksamhet och glöm inte att pausa.
  6. Begränsa skärmtiden: För många är mobilen i det närmaste en förlängning av den egna kroppen, som reflexmässigt halas fram så fort en ledig sekund infinner sig. Minuter och timmar fladdrar lätt förbi när man scrollar planlöst. Efteråt känner man sig grötigare i skallen än innan man började surfa och har dåligt samvete för att man slösat bort en massa tid. Försök att begränsa din mobiltid och engagera dig i aktiviteter som du finner avkopplande och givande istället.
  7. Fysisk aktivitet: Regelbunden träning kan hjälpa till att frigöra stress och öka kroppens naturliga förmåga att återhämta sig. Se till att inkludera träning i din rutin, men bli inte en fyrkantig hälsofascist. Var uppmärksam på behovet av att låta kroppen återhämta sig mellan träningspass.
  8. Sök stöd från andra: Ibland kan återhämtning innebära att skratta, skoja och vara barnslig men även att prata med någon om dina känslor och utmaningar. Tveka inte att söka stöd från vänner, familj eller en professionell om du behöver det.

I sammanfattning är återhämtning en förutsättning för att upprätthålla en hälsosam livsstil och få en god livskvalitet. Se den inte som egoism eller slöseri med tid, utan just som en förutsättning för att du ska må bra och finnas till för dig själv och för människor i din omgivning. Lycka till!

Gästskribent: Giorgio Grossi, Docent i medicinsk psykologi, stressforskare & leg. psykoterapeut


Om Giorgio Grossi

Giorgio Grossi. Föreläsare, docent i medicinsk psykologi, stressforskare och legitimerad psykoterapeut med kognitiv beteendeterapi som specialitet. Stress, Stresshantering, Livsbalans, Sömn, KBT, Mindfulness. Hantera din stress med KBT. Föreläsare - Expert. Ring 08-684 049 24.Giorgio Grossi är docent i medicinsk psykologi, stressforskare och legitimerad psykoterapeut med kognitiv beteendeterapi (KBT) som specialitet samt ingår i Stressmottagningens styrelse. Giorgio är en mycket uppskattad föreläsare med en förmåga att omvandla komplicerad vetenskap till konkret, praktisk och lättförståelig information. I sina föreläsningar ger Giorgio Grossi de praktiska färdigheterna som krävs för att kunna stressa mindre, vara mer närvarande eller bara ta det lugnare.

Intresseanmälan

Stockholm
08-684 049 24
Göteborg
031-130 700
Malmö
040-40 50 10
Därför ska du anlita oss
Lyhörd, kunnig rådgivning
Snabbt svar
Stort nätverk av talare
Trygghetsgaranti

    * Obligatoriska fält
    Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy

    Kundutlåtanden

    "Jag känner mig alltid trygg med att Skillspartner håller en mycket hög servicenivå. Vi arrangerar föreläsningar för våra klienter, tjänstemän, som är i omställning. Vårt mål är att bjuda på inspiration. Skillspartner är lyhörda, lämnar bra förslag och svarar snabbt. Det känns enkelt, lättsamt och personligt. Det träffar alltid rätt och både vi på TRR och våra deltagare går nöjda från föreläsningarna. Jag kan varmt rekommendera Skillspartner."

    Anna Karin Laurenius Kohle, TRR Göteborg

    " Vi i Partille kommun har sedan flera år ett fint samarbete med Skillspartner. Vi får alltid ett genuint proffsigt och engagerat bemötande. Jag brukar vända mig till Skillspartner och förklara vad vi söker. Därefter får jag flera förslag och vi talar oss fram till ett lyckat event. Min kontaktperson hos Skillspartner är utöver sin yrkeskompetens också en sån där sprudlande och varm person som det är lätt att trivas omkring. Så när hon hör av sig via telefon eller dyker upp på evenemangen som bokats kan man inte bli annat än glad! "

    Maria Dahl, Partille kommun